Yamaha lanserar unik utombordare – blir först i världen med vätgasdrift
Den vätgasdrivna motorn från Yamaha bygger på tillverkarens V8-modell XTOYamaha
En till synes vanlig utombordare, men med ett udda drivmedel. På en båtmässa i Miami visar Yamaha upp en vätgasdriven motor och ambitionerna att få till en kommersialiserad produkt.
När det kommer till att minska utsläppen har vätgas lyfts fram som ett bra alternativ. Kan man bara producera den hållbart – öppnar den upp många möjligheter. Några som tittar på att använda gasen är Yamaha och på Miami International Boat Show visar de upp en prototyp på en ny typ av motor.
Denna, en V8-utombordare, beskrivs som världens första av sitt slag och tillsammans med Roush och Regulator Marine ska man nu testa drivlinan ute på världshaven.
Yamaha har under en tid utvecklat teknik för vätgasdrift och bland annat har de tidigare i år visat en golfbil driven på Vätgas.
Motorn, som baseras på Yamahas stora XTO-utombordare, har ännu så länge inte presenterats med specifikationer, men i bensinversion handlar det om 450 hästkrafter.
Drivlinan till Yamahas vätgasdrivna utombordare är utvecklad av Roush.Yamaha
Konceptbild på Yamahas vätgasdrivna utombordareYamaha
Yamahas vätgasmotor är en förbränningsmotor av V8 designYamaha
Men att konvertera en motor till att bränna vätgas är bara ena sidan av myntet, den andra är att få till ett fungerande system med tankar och kanaler. Och här kommer då Roush in.
Ingenjörsföretaget (som bland annat utvecklar komponenter till bilindustrin) har i flera årtionden jobbat med vätgas i olika former.
Annons
– När du tittar på Roush historia med vätgas, innefattar den allt från hastighetsrekords-fordon till rymdfarkoster. En hel del av den kunskapen kan vi nu applicera i Yamahaprojektet. Vi är de som ansvarar för bränslesystemet. Hur det är designat, hur det integreras samt säkerhetsanalyserna kring det. Yamaha försöker avgöra om vätgas framgångsrikt kan användas inom den här marknaden och jag tror att vi kommer komma fram till att svaret är ja, säger Matt Van Benschoten, ingenjörsansvarig på Roush, i ett uttalande.
Själva båten som motorn är monterad på är en typ av sportfiske-historia. Men om man tänker att det bara var att riva ut bensintanken och kasta i några gastuber – fel. Enligt gruppen bakom var det enormt mycket jobb för att få de skrymmande tuberna att passa och bland annat var man tvungen att flera skott. Resultatet är en kompromiss och mycket av de stuvutrymmen som normalt erbjuds är borta.
Skrovet till protutypen är utvecklad av Regulator Marine och utgår från en av deras sportfiskemodeller.
Vätgastankarna monterade i båtskråvet på den prototyp som Yamaha, Roush och Regulator Marine ska genomföra tester med.Yamaha
Den japanska tillverkaren har likt många andra satt ett datum för när de själva ska vara koldioxidneutrala (2035) och när de enbart ska erbjuda produkter som är det (2050). Och även om man nyligen köpte tyska Torqeedo som utvecklar elmotorer – vill man inte låsa in sig på enbart en teknik.
– Målet att nå koldioxidneutralitet inom den marina marknaden kan endast nås om vi har en multi-lösning. Vi tror att vätgas är en gångbar metod för att nå målet, säger Ben Speciale, chef för Yamaha US Marine Business.