FARKOST

Rendering av Sjöfartsverkets nya eldrivna lotsbåt.
Rendering av Sjöfartsverkets nya eldrivna lotsbåt.

Sjöfartsverket köper eldriven lotsbåt med bärplan

En av Sjöfartsverkets cirka 70 lotsbåtar kommer snart att vara eldriven. Den kostar runt 8 miljoner kronor mer än en konventionell båt – men blir billigare i längden.

Publicerad Senast uppdaterad

Sjöfartsverket ska vara fossilfritt till 2045. Som ett led i den målsättningen har myndigheten beställt en eldriven lotsbåt. Kontrakten skrevs under på tisdagen. 

Båten har bärplan vilket gör att skrovet lyfts ur vattnet vid 14 knops fart, i likhet med de båtar som svenska Candela tillverkar.

Bärplanen innebär också att energiåtgången minskar rejält – upp till 90 procent jämfört med en bränsledriven båt utan bärplan. Maxfarten för det 12,5 meter långa flytetyget är 31 knop.

Artemis Technologies

Den nordirländska tillverkaren Artemis Technologies står bakom båtmodellen, som heter EF-12. Bolaget, grundat 2017, är en spin-off från segelracingteamet Artemis Racing och leds av den dubbla olympiska guldmedaljören Iain Percy.

Marschfarten anges till 25 knop, och räckvidden till 55 nautiska mil (motsvarande 102 km). Elmotorn sitter monterad på det främre av de två bärplanen. Det finns inga uppgifter om batteristorlek eller liknande på Artemis Technologies hemsida. Den ska gå att ladda fullt på en timme för den som har tillgång till tillräckligt hög laddeffekt (hur hög framgår ej). 

Ska spara pengar

Sjöfartsverket har delvis kunnat finansiera båten tack vare extra anslag från regeringen för omställningen mot fossilfri fartygsflotta. Enligt myndigheten kommer investeringen på sikt att spara pengar genom minskade bränslekostnader.

Sjöfartsverket har ett 70-tal lotsbåtar i drift fördelade på 23 lotsstationer. När elbåten tagits i drift 2026 kan den minska myndighetens totala utsläpp från lotstransporter med fem procent. 

Myndigheten betalar 25,5 miljoner kronor för båten, berättar presschefen Sara Eriksson för Ny Teknik. En rimlig alternativkostnad för en konventionell båt är cirka 17 miljoner kronor, fortsätter hon. 

– Men i längden blir det billigare för oss då energikostnaderna blir lägre och vi minskar våra utsläpp. Samhällsekonomiskt är den här båten mer lönsam än en konventionell lotsbåt, säger hon.