FARKOST

Världen första containerfartyg med metanol som bränsle
Containerfartyget Laura Maersk drivs med grön etanol.

Maersk siktar på 20 procent alternativa bränslen för fartygsflottan år 2030

Fraktjätten Maersk siktar på att alternativa bränslen ska utgöra upp till en femtedel av dess marina bränsleförbrukning år 2030. Det uppger en chef på bolaget, enligt Reuters.

Publicerad

Målet är en del av bolagets strategi att nå nettonollutsläpp till 2040.

– Vi skulle troligtvis kunna använda oss av 15-20 procent grönt eller förnybart bränsle år 2030, säger Emma Mazhari som är Maersks vice president och chef för energimarknader.

Hon tillägger att detta beror på hur väl företaget lyckas med sina energieffektiviseringsåtgärder. I dagsläget konsumerar Maersk mellan 10 och 11 miljoner ton olja som bränsle årligen, varav endast 3 procent var alternativa bränslen i fjol.

Visionen är att öka användningen av biodiesel, grön metanol och bio-metan. Dessa alternativa bränslen spelar en central roll för att minska utsläppen från den globala sjöfarten, som i dag står för cirka 3 procent av de globala växthusgasutsläppen. Under torsdagen sjösatte Maersk sitt senaste metanoldrivna fartyg, A.P. Moller. Inom två år ska bolaget ha 18 sådana fartyg i drift.

Trots framsteg är utmaningarna fortfarande stora. Tillgången på grön metanol ligger efter efterfrågan, och bränslet är betydligt dyrare än konventionella alternativ. I april väntas Internationella sjöfartsorganisationen (IMO) besluta om en global struktur för att minska utsläpp i branschen.