FARKOST
Containerfartyget Laura Maersk drivs med grön etanol.
Mads Claus Rasmussen/Scanpix/TT
Maersk siktar på 20 procent alternativa bränslen för fartygsflottan år 2030
Fraktjätten Maersk siktar på att alternativa bränslen ska utgöra upp till en femtedel av dess marina bränsleförbrukning år 2030. Det uppger en chef på bolaget, enligt Reuters.
Målet är en del av bolagets strategi att nå nettonollutsläpp
till 2040.
– Vi skulle troligtvis kunna använda oss av 15-20 procent
grönt eller förnybart bränsle år 2030, säger Emma Mazhari som är Maersks vice
president och chef för energimarknader.
Hon tillägger att detta beror på hur väl företaget lyckas
med sina energieffektiviseringsåtgärder. I dagsläget konsumerar Maersk mellan
10 och 11 miljoner ton olja som bränsle årligen, varav endast 3 procent var
alternativa bränslen i fjol.
Visionen är att öka användningen av biodiesel, grön metanol
och bio-metan. Dessa alternativa bränslen spelar en central roll för att minska
utsläppen från den globala sjöfarten, som i dag står för cirka 3 procent av de
globala växthusgasutsläppen. Under torsdagen sjösatte Maersk sitt senaste
metanoldrivna fartyg, A.P. Moller. Inom två år ska bolaget ha 18 sådana fartyg
i drift.
Trots framsteg är utmaningarna fortfarande stora. Tillgången
på grön metanol ligger efter efterfrågan, och bränslet är betydligt dyrare än
konventionella alternativ.
I april väntas Internationella sjöfartsorganisationen (IMO) besluta om en
global struktur för att minska utsläpp i branschen.