FARKOST

Japanska jätten köper största tillverkaren av elektriska båtmotorer

En eldriven utombordare från Torqeedo.

Tyska Torqeedo ägs inte längre av en tysk motorgigant, utan av en japansk.

Publicerad Senast uppdaterad

Torqeedo grundades 2005 i närheten av München, efter att Christoph Ballin och Friedrich Böbel varit ute på båtfärd med en elmotor. De båda grundarna konstaterade att upplevelsen kunde förbättras betydligt och bildade därför bolaget. Året därpå lanserades den första produkten, en liten tvåhästars elmotor (1,5 kW).

I takt med att batteritekniken utvecklats och elektrifiering i allt större utsträckning börjades ses som en lösning på klimatförändringarna så tog försäljningen fart rejält. Milstolpen 100 000 sålda motorer nåddes 2019. I fjol blev de en kvarts miljon. Bolaget har drygt ett par hundra anställda och tillverkar numer drivsystem med upp till 200 kW effekt, både inom- och utombordare, samt batteripack.

2017 köpte den tyska förbränningsmotortillverkaren Deutz bolaget, i ett försök att skynda på den egna elektrifieringen. Den eran är nu över i och med att japanska Yamaha har köpt Torqeedo, enligt ett pressmeddelande. Den exakta köpeskillingen anges inte, men det handlar om det övre intervallet av ett dubbelsiffrigt antal miljoner euro (det vill säga max 99 miljoner euro).

Yamaha, en av världens största tillverkare av utombordsmotorer, ska använda Torqeedo för att utveckla en egen produktlinje för elektrisk framdrivning till sjöss i syfte att minska koldioxidutsläppen. Torqeedo har till exempel över 250 patent gällande bland annat motorer och propellrar.

Att affären var på gång blev känt i januari i år, men det är först nu som den har slutförts.

✉️ Språk- eller faktafel i texten? Skriv och berätta.