FARKOST
Japanska jätten köper största tillverkaren av elektriska båtmotorer
En eldriven utombordare från Torqeedo.
Torqeedo
Tyska Torqeedo ägs inte längre av en tysk motorgigant, utan av en japansk.
Torqeedo grundades 2005 i närheten av München, efter att Christoph
Ballin och Friedrich Böbel varit ute på båtfärd med en elmotor. De båda
grundarna konstaterade att upplevelsen kunde förbättras betydligt och bildade
därför bolaget. Året därpå lanserades den första produkten, en liten tvåhästars
elmotor (1,5 kW).
I takt med att batteritekniken utvecklats och elektrifiering
i allt större utsträckning börjades ses som en lösning på klimatförändringarna
så tog försäljningen fart rejält. Milstolpen 100 000 sålda motorer nåddes
2019. I fjol blev de en kvarts miljon. Bolaget har drygt ett par hundra
anställda och tillverkar numer drivsystem med upp till 200 kW effekt, både
inom- och utombordare, samt batteripack.
2017 köpte den tyska förbränningsmotortillverkaren Deutz
bolaget, i ett försök att skynda på den egna elektrifieringen. Den eran är nu
över i och med att japanska Yamaha har köpt Torqeedo, enligt ett
pressmeddelande. Den exakta köpeskillingen anges inte, men det handlar om det
övre intervallet av ett dubbelsiffrigt antal miljoner euro (det vill säga max
99 miljoner euro).
Yamaha, en av världens största tillverkare av utombordsmotorer,
ska använda Torqeedo för att utveckla en egen produktlinje för elektrisk framdrivning
till sjöss i syfte att minska koldioxidutsläppen. Torqeedo har till exempel
över 250 patent gällande bland annat motorer och propellrar.
Att affären var på gång blev känt i januari i år, men det är
först nu som den har slutförts.