FARKOST
Förslag: Drönarflygning utan körkort blir straffbart – halv miljon drönare i Sverige
Det finns cirka en halv miljon drönare i Sverige, enligt en uppskattning. Men bara 40 000 personer har ett drönarkörkort.
Drönarkort har funnits sedan 2021, men hittills har bara cirka var tionde drönaranvändare skaffat sig utbildningen och kortet.
– Det är fortfarande ett väldigt lågt antal sett till antalet bedömda användare i det svenska luftrummet, säger Christoffer Massinger, drönarsamordnare på Transportstyrelsen.
Regeringens förslag är att sanktionerna införs från och med den 1 juli i sommar: antingen dagsböter eller upp till ett halvårs fängelse.
Förslaget har varit ute på remiss och kommer att läggas fram i en proposition till riksdagen.
Halv miljon drönare i Sverige
Ingen vet exakt hur många drönare som finns i Sverige, men det handlar om uppskattningsvis en halv miljon, enligt Transportstyrelsen. Cirka 40 000 har skaffat drönarkort.
– Det går uppåt, men det går sakta, säger Christoffer Massinger.
– Därför vill man ha tydligare regler och tydligare straffsanktioner i syfte att komma åt brukarna som än så länge inte skaffat sig ett drönarkort.
Transportstyrelsen tror att det beror på okunskap. Men det kan också vara många som tror att det är svårt och dyrt.
Nio allvarliga händelser
Felaktig hantering av drönare kan få konsekvenser, inte minst för flygtrafiken när drönare kommer för nära.
På tio år har 719 händelser med drönare i anslutning till flygtrafiken registrerats och analyserats.
Nio sådana händelser har klassats som allvarliga. Det har till exempel handlat om drönarflygning på alldeles för hög höjd, situationer i samband med flygplanslandning, kollisioner och drönarhaverier. Men hittills har drönarincidenter inte lett till personskador.
Transportstyrelsen tycker sig se en viss nedåtgående trend på senare tid.
– Just nu har vi bara statistik fram till september 2024, men det är hitintills färre händelser än motsvarande period 2023, säger Christoffer Massinger.
Oroande rapporter
Användningen av drönare väntas öka lavinartat, och då främst av professionella drönaroperatörer som utövar komplexa operationer.
Transportstyrelsen får oroande rapporter från branschen om att många medvetet bryter mot reglerna, till exempel flyger med tyngre drönare i stadsmiljö.
Här hoppas Christoffer Massinger att kunder till drönarpiloter hjälper till genom att ställa krav på att drönarpiloterna har rätt kompetens och alla tillstånd på plats innan de lyfter.