FARKOST

Flygbolaget startar linje för drönartaxi i Chicago

Archer Midnight ska avverka resan mellan stadskärnan och O'Hare Airport på cirka tio minuter.

Om några år ska United Airlines transportera Chicagos resenärer till och från flygplatsen med evtol. Drönaren levereras av Archer.

Frankrike invigde en terminal för för vtol-farkoster under 2022 – som är integrerad med en flygplats belägen fyra mil utanför Paris. Även på andra sidan av Atlanten börjar den nya mobiliteten ta form. Nu meddelar United Airlines att de ska börja trafikera en linje för taxidrönare 2025. Den kommer att ta passagerare mellan O'Hare Airport och Vertiport Chicago, som är placerad i stadskärnan. Det skriver Ars Technica.

Redan 2021 lade United Airlines en order på 200 evtol-farkoster från Archer, till ett pris på mer än tio miljarder kronor. Uppstartens modell Midnight ska avverka resan mellan Chicagos flygplats och lufthamnen i centrum på cirka tio minuter. Det ska jämföras med att samma sträcka med bil kan ta mer än en timme när vägbyggen pågår. Biljettpriset för en drönarresa är tänkt att landa på omkring tusen kronor.

Har sex batteripack

Archer Midnight kan ta fyra passagerare, den har topphastigheten 241 km/h och en räckvidd på 16 mil. Sex batteripack ger ström till lika många motorer. Upprepade flygsträckor på cirka tre mil ska enligt Archer klaras av med en laddtid på endast 12 minuter.

Om FAA godkänner Uniteds linje så blir det den första kommersiella evtol-tjänsten i Nordamerika – och flygbolaget har en vision om att senare koppla på förgreningar till huvudlinjen mellan flygplatsen och centrala Chicago.

✉️ Språk- eller faktafel i texten? Skriv och berätta.