Fartygets första långresa ska visa om vingseglen levererar
Fartyget ska färdas i sex veckor från Kina till Brasilien.Cargill
Fartygets 37,5 meter höga vingsegel ska minska förbrukningen med upp till 30 procent, motsvarande 3 ton bränsle om dagen. Nu har den första resan inletts.
Fraktfartyget byggt 2017 ägs av Mitsubishi Corporation. Pyxis Ocean leasas dock av rederiet Cargill, som har utrustat båten med två vingsegel kallade Windwings.
De är utvecklade av brittiska BAR Technologies, baserat på teknik från Americas Cup-båtar – och vingseglen har sedan producerats av norska Yara Marine Technologies.
Lovande simuleringar
Simuleringar har visat att de 37,5 meter höga, utvikbara vingseglen kan minska fartygets bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp med upp till 30 procent på en konventionell rutt, en siffra som kan bli ännu bättre om tekniken kan kombineras med alternativa bränslen.
För att klara påfrestningarna är vingseglen byggda i samma material som vindkraftverk.Cargill
Ett vingsegel ska kunna spara in 1,5 ton bränsle om dagen.Cargill
Snart kommer svaret på om simuleringarna håller vad de har lovat.
För nu har Pyxis Ocean stävat ut från en hamn i Kina på väg mot Brasilien, en resa som kommer att ta sex veckor. På en genomsnittlig rutt anser BAT Technologies att respektive vingsegel kan spara in 1,5 ton bränsle om dagen. Det skriver BBC.