FARKOST De testflög sin drönartaxi första gången med pilot – inomhus Den tvåsitsiga drönaren har en lastkapacitet på 227 kg. Doroni Aerospace Doroni Aerospaces evtol har flugit med en pilot bakom spakarna. Amerikanska företaget anser att 20 timmars träning räcker för att hantera farkosten. John Edgren Publicerad 18 jul 2023 kl 07.45 Senast uppdaterad 18 jul 2023 kl 08.14 Del på Facebook Del på Twitter Del på e-post Annons En lång rad företag slåss om att vara först med en godkänd evtol-farkost på respektive marknad. Ett exempel är brittiska Vertical Aerospace, som hoppas få grönt ljus av Civil Aviation Authority för att flyga kommersiellt 2026. Logga in här Prova Ny Teknik – 149 kr för tre månader Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier, premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen. Kom igång nu → Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt. Gäller endast nya prenumeranter. Är du medlem i Sveriges Ingenjörer? Aktivera ditt konto här Logga in här ✕ farkost evtol drönartaxi
ENERGI Miljardnota för danskarna: El från vind och sol pressar elnätet Danskarna betalar i dag hela notan för att balansera den varierande elproduktionen från vindkraftverk och solceller. Men det kan snart förändras: en del av kostnaden kan läggas över på bolag som Ørsted och Vattenfall.
FORDON PG Gyllenhammar är död – ”Oerhört viktig för Volvo Cars” Den legendariske AB Volvo-vd:n Pehr G Gyllenhammar, av många kallad PG, är död. Han blev 89 år.