FARKOST

Fem sådana batteripaket skulle installeras i en vanlig sjark, en norsk båtmodell av kustfisketyp. Verkställande direktör Tore Johansen och teknisk chef Ivar Jakobsen på båtbyggeriet i Rødskjær i Harstad 2021.

De gick från att bara bygga elbåtar till bara dieseldrivna båtar – ”Marknaden är borta”

Varvet satsade stort på att bygga eldrivna yrkesbåtar för fiske och havsbruk. Men nu är efterfrågan borta.

Publicerad Senast uppdaterad

Redan 2019 meddelade varvet Selfa att de framöver endast skulle bygga batterielektriska och hybrida fiskebåtar. Men 2023 gick de tillbaka till att bygga dieseldrivna båtar. Nu bygger de nästan uteslutande traditionella dieselbåtar igen.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här