FARKOST

De bygger världens största flygplan – vill frakta turbinblad till vindkraftverk

Ett stort flygplan
En rendering av det stora flygplanet Windrunner.

Ett amerikanskt uppstartsbolag vill bygga världens största flygplan för att hjälpa till i den gröna omställningen. Flygplanet ska frakta blad till stora vindkraftsturbiner för att lösa problematiken med den krångliga transporten.

Publicerad

Stora turbinblad som ska monteras på vindkraftverk är i dag krångliga att transportera. De kan vara för långa för att köras runt hörn och för breda och höga för att tas under broar eller trafikljus. Det skriver Wall Street Journal när de rapporterar om uppstartsbolaget Radia.

Radia är ett amerikanskt företag som vill lösa just det här problemet. De vill att så stora vindkraftverk som möjligt ska kunna byggas på land. I dag byggs de största vindkraftverken till havs då transporten på land helt enkelt är för krånglig, skriver tidskriften Interesting Engineering.

Bolaget från Colorado, USA, har tagit in 104 miljoner dollar och värderas till 1 miljard dollar. Tanken är att bygga världens största flygplan för att helt enkelt flyga de stora turbinbladen som behövs för den gröna omställningen.

Ett stort flygplan lastas.
En rendering av hur flygplanet kan komma att lastas med ett turbinblad.

108 meter långt och 80 meters spännvidd

Flygplanet kallas Windrunner och är 108 m långt, 24 m högt och har en spännvidd på 80 m. Det är över 30 m längre än ett Boeing 747-400F-flygplan. Windrunner ska kunna frakta dryga 72 ton.

På sin hemsida skriver Radia att dagens vägar knappt klarar av frakten av 70 meter långa blad, och att framtidens blad kommer att vara 100 m eller längre. Flygplanet ska antingen kunna frakta ett stort turbinblad eller fyra mindre.

Ett flygplan
En rendering av flygplanet i genomskärning lastat med ett turbinblad.

Enligt Radia kan större vindkraftsturbiner sänka kostnaden för energislaget med 35 procent. Större blad kan utnyttja mer vind, och högre vindkraftstorn placerar bladen högre upp där vinden blåser mer konsekvent, skriver Wall Street Journal.

Det stora flygplanet ska kunna landa på en 1,8 km lång landningsbana av packad jord för att komma nära vindkraftsparkerna. En sådan landningsbana skulle behöva byggas för varje projekt. Radias första kund är en vindkraftspark om 1 GW i Nevada, USA.

Windrunner kan enligt Radia vara i luften inom fyra år.

✉️ Språk- eller faktafel i texten? Skriv och berätta.