Energi

Volvos elväg rullar vidare

Lastbil med strömavtagare på Volvos elväg i Hällered. Foto: Volvo

Höstens och vinterns tester av Volvos och Alstoms elväg för lastbilar visar att tekniken klarar klimatet - på välplogad väg. Några skarpa is- och snötester gjordes inte.

Publicerad

På Volvos provanläggning i Hällered utanför Göteborg har tester med en elväg utförts sedan i höstas. På en 400 meter lång sträcka byggdes ett elspår, som består av två strömskenor. Lastbilar har utrustats med strömavtagare, och drivs av elen från spåret i vägen.

Projektet har genomfört upp till 15 provkörningar, varav flera under vinterförhållanden.

-Det har inte varit så märkvärdigt som kan kunde tro, det blev lite av ett antiklimax. Det blev inga störningar i utrustningen, tekniken påverkades inte, säger Richard Sebestyen, projektledare på Volvokoncernens forsknings- och utvecklingsdivision.

Provbanan ligger på samma anläggningar där Volvo genomför en rad olika tester, och banan plogas och saltas grundligt. Därför har inga provkörningar genomförts vid isläge eller större snömängder.

-Vi ville först pröva om tekniken fungerar utan snö, så vi prioriterade inte att köra i snö. Men vi körde även när det var en decimeter snö, och vi märkte ingen skillnad då, säger Richard Sebestyen.

Volvos projekt drivs tillsammans med det franska företaget Alstom. Elskenorna i vägen är av samma typ och dimension som Alstom använder för spårväg på flera håll sedan tiotalet år tillbaka.

Principen för tekniken är densamma som innovatören Gunnar Asplund och hans företag Elways har testat, fast för personbilar, på en provbana i närheten av Arlanda. Ny Teknik skrev nyligen om att Elways tekniska lösning fungerade även vid testerna i vintras, med snö, kyla och is.

En skillnad är att Elways elspår är nedsänkt i vägbanan, medan Alstoms och Volvos skenor ligger i nivå med vägen.

Hos Volvo har ambitionen varit att se om elen från skenan kan föras över till lastbilen, och där är man nöjd med resultatet.

-All el som går i vägen tas upp av lastbilen. Men vi har inte använt elen för att köra lastbilen, utan bara mätt för att visa verkningsgraden.

Projektet har kostat nära 22 miljoner kronor och finansieras till hälften av Energimyndigheten. Nästa steg är att ta fram en ny prototyp av strömavtagare utifrån erfarenheterna från projektet. Man har också ansökt om nya medel från Energimyndigheten för att utveckla lastbilar som kan köras på den här typen av elväg.