Innovation

Tysk-kinesisk hybrid stjärna i Los Angeles

I dag presenteras en hybridbil i dubbel bemärkelse i Los Angeles: Passat Lingyu drivs av en elmotor och en bränslecell och är resultatet av ett samarbete mellan tyska VW och kinesiska Shanghai Auto.

Publicerad

Batteriet på den fyradörrars personbilen är aktivt vid snabba accelerationer och inbromsningar. På så sätt tar man vara på bromsenergin och utsätter inte den känsligare bränslecellstekniken för lika hårda påfrestningar.

Under normal körning är det bränslecellen som driver elmotorn.

Batteriet är av typen litiumjon och bränslecellen vätgasdriven (PEM-teknik).

Bilen visas upp på en utställning i Los Angeles i dag, lokal tid, och enligt motorauthority.com är elmotorn på 120 hk och bränslecellen på 75 hk.

Hybridpaketet ska klara av att ge Passaten en toppfart på 150 km/h och en räckvidd på 30 mil, enligt tillverkarna.

Det är oklart vem som levererar batterierna, men bränslecellen är utvecklad av Shanghai Auto/VW, Tongju University i Shanghai och ett kinesiskt teknikbolag som heter Shanghai Shen-Li High Tech, skriver motorauthority.com.

Enligt Volkswagen ska Passaten serietillverkas 2010.

- Men det rör sig i så fall snarare om en storskalig demonstration, säger Lars Avellan, bränslecellsexpert på forskningsinstitutet Swerea IVF.

- En äkta massproduktion av bränslecellsbilar kräver att kunderna har tillgång till en infrastruktur av vätgastankstationer och den finns inte idag.

Passat Lingyu är inte den enda bränslecellshybriden som presenteras i Los Angeles. Kia visar sin hybridstadsjeep Borrego, med tre vätgastankar och en räckvidd på nästan 70 mil.

I dag är Daimler och Honda redan igång med demoproduktion av bränslecellshybrider. Daimler har släppt en 60-serie av sin A-class i bränslecellsutförande och Honda producerar sin Clarity med 100-200 bilar under en treårsperiod. Daimler kommer också med en 100-serie av sin B-class med bränsleceller 2010.