Energi
Störtade planet i Falsterbo hade lång spricka
Fyra man omkom när Kustbevakningsplanet förlorade ena vingen och störtade i Falsterbokanalen 2006. I dag —nästan tre och ett halvt år efter olyckan —står olycksorsaken klar. Statens haverikommission lägger skulden på den spanska flygplanstillverkaren Casa.
De fyra männen ombord hade inte en chans när planet av modell Casa C-212 under en sväng in mot Kustbevakningens bas i Falsterbo i södra Skåne, plötsligt tappade vänstervinge och störtdök ned i kanalen den 26 oktober 2006.
Kraschen blev våldsam och de fyra, två piloter och två systemoperatörer, dog genast vid nedslaget.
I dag offentliggjorde Statens Haveri kommission sin slutrapport om olycksorsaken.
Skälet till olyckan var brister i de underhållsmanualer som hör till flygplanstypen och utarbetats av tillverkaren Casa och som ledde till att en utmattningspricka inte upptäcktes.
Den borde ha upptäckts via underhållssystemet men enligt detta skulle sprickbildning på den platsen kontrolleras först efter 20 000 flygtimmar och planet hade bara drygt 17 000 flygtimmar, säger Haverikommissionens utredare Henrik Elinder.
Dessutom anser myndigheten att vingens infästning vid flygplanskroppen var felkonstruerad. Infästningens var inte konstruerad för att klara de krafter den kunde komma att utsättas för.
De anhöriga och svenska staten, som stämt Casa på sammanlagt närmare 30 miljoner kronor, hävdar i stämningsansökan t att en konstruktionsbrist orsakade att vingen ramlade av och får därmed i dag visst stöd för sin version av flygplanshaveriet.
Casa å sin sida hävdar, enligt en bilaga till dagens haverirapport, att planet under sin livstid någon gång utsatts för en onormal knäck.
—De har presenterat en laboratorierapport som visar på att planet måste ha varit utsatt för någon typ av överlast, kanske en hård landning, en våldsam manöver som en nedåtstyrd loop eller kraftig turbulens —men vi har spenderat omkring ett halvår med att utreda detta utan att finna några bevis för detta, säger Henrik Elinder.
Haverikommissionens personal har gått igenom samtliga störningsrapporter, loggböcker och anmärkningslistor och dessutom intervjuvat alla de piloter som man funnit någonsin har flugit med planet — ett 40-tal — liksom flygskoleelever — för att försöka hitta en händelse som kan ha utlöst en kvardröjande spänning och på sikt sprickbildningen under vingen, men förgäves.
Även underplåten till olycksplanets högra vingen hade en utmattningsspricka men lite mindre utvecklad.
Enligt Haverikommissionen har sprickan under den vänstra vingen uppkommit under normal flygning och under lång tid, kanske så lång tid som ”fem till tio år”, säger Henrik Elinder.
En kort tid efter händelsen ändrade Casa sin underhållsmanual så att sprickbildning under flygplansmodellens vingar sedan dess kontrolleras efter var 600 flygtimme.
Planet som totalhavererade var byggt 1976 och beskrivs vara byggt för att klara robust flygning, en ”Landrover” i luften, berättar Henrik Elinder.
Casaplanen är numera sålda. Kustbevakningen har tre helt nya flygplan av typen Dash 8 Q-300.