Energi

Storsatsning på Volvos bränslecell

Kraftpaket från Powercell

60 jobb skapas redan i höst när företagen Volvo, Midroc och Ocas tillsammans med Energimyndigheten satsar 200 miljoner kronor på Powercells bränslecell.

Publicerad

Utvecklingsbolaget Powercell Sweden är AB Volvos utvecklingsbolag för bränsleceller, men efter dagens investering blir Volvo minoritetsägare.

Genom satsningen ska Powercell ta den bränslecell man utvecklat inom Volvo under 15 år till produktion och försäljning.

Bränslecellen ska exempelvis kunna användas som kraftaggregat för kyl- eller värmeanläggningar när lastbilen står uppställd utan att drivmotorn är igång. Med bränsleceller får man en miljövänligare elförsörjning än om huvudmotorn skulle driva elgeneratorn.

Fördelen med Powercells teknik är att man använder bränsle som redan finns i bilen till att producera vätgas, som används i bränslecellen. Powercell har utvecklat en s k reformer som konverterar diesel, bensin, etanol, biogas m fl till vätgas.

Vätgasen omvandlas sedan till el i bränslecellen, som är av Pem-typ (polymerelektrolytmembran).

Tack vare reformern är man inte beroende av en infrastruktur för vätgas, ett problem som ofta nämns när man talar om utvecklingen av bränslecellsdrivna fordon.

Förutom att användas som elaggregat i lastbilar kan Powercells kraftpaket hitta användningsområden i fritidshus, båtar, avlägsna telestationer etc.

Inom en treårsperiod räknar Volvo med att Powercell Sweden kommer att ha skapat ett hundratal nya arbetstillfällen.