Energi

Segt för enhetsbränsle i försvaret

Införandet av ett enhetsbränsle i försvaret går framåt, men långsamt. I likhet med Nato-länderna strävar även den svenska försvarsmakten mot att endast behöva en enda typ av bränsle för alla flygplan, fordon och maskiner.

Publicerad

- Tanken är att använda flygbränsle och göra om det till fordonsbränsle, säger Stefan Ohm på Försvarets Materielverk.

Det innebär att man använder en blandning av 98 procent fotogen med tillsats av antifrysmedel, smörjmedel och konduktivitetshöjande medel. Det senare för att undvika elektrostatisk uppladdning. För att kunna användas som fordonsbränsle tillsätts ytterligare en skvätt smörjmedel för att inte insprutningspumpar och annan mekanik ska slitas eller skära ihop.

Det enhetsbränsle som heter JP-8 i USA och F-34 i Nato är alldeles för torrt för att användas i vanliga, gamla dieselmotorer. Det medför stora svårigheter och kostnader att byta alla fordon så att de klarar det nya bränslet.

- Det är mycket torrare än diesel och det har ett mycket lägre energiinnehåll, säger Stefan Ohm.

- Motoreffekten sjunker med tio, femton procent, vilket kan spela roll på höga höjder i varmt klimat.

Dessutom är det svårt att få tag på små arbetsmaskiner, som motorcyklar, elaggregat och motorsågar som går på fotogenblandningen.

Men Sverige, liksom övriga västländer, strävar mot att kunna använda ett enhetsbränsle. Och vid alla nya inköp krävs att motorerna ska klara av det. Särskilt som såväl de svenska som de europeiska insatsförbanden ska kunna använda samma drivmedel som Natoförbanden.