Energi

Rapport: Mer överkomliga batteripriser inom kort

Foto: Audi

En kapning med 13 procent. Under året har priserna för batteripack gått stadigt nedåt. För första gången finns även uppgifter om priser under den beryktade gränsen 100 dollar per kilowattimme.

Publicerad

Batterierna är den stora kostnaden för elbilar och det som gör att det vi kallar för volymelbilar fortfarande har prislappar på över 300 000 kronor. Men sett till hur prisutvecklingen för batteripacken har sett ut de senaste tio åren så finns det hopp om att vi inom kort får se mer överkomliga priser.

Analysföretaget Bloomberg NEF gör årligen en batterirapport. I upplagan för 2020 skriver de att årets snittpriset per kWh batteripack landar på 137 dollar, motsvarande 1 100 kronor. Det är 89 procent lägre än de 1 100 dollar/kWh batteripacken i snitt kostade 2010.

Volymviktat snittpris för batteripack respektive -celler 2013-2020. Priser i amerikanska dollar. Foto: BloombergNEF

I år så skedde även något stort då det för första gången någonsin finns uppgifter om batteripack som kostar mindre än 100 dollar per kWh. Detta gällde dock inte för personbilar utan för batterier till elbussar i Kina. Bloomberg NEF påpekar att det volymviktade medelpriset för kinesiska elbussar ligger på 105 dollar/kWh.

– Det är en historisk milstolpe att få se att packpriser på under 100 dollar/kWh rapporteras. Inom bara några år kommer vi se att medelpriset i industrin har passerat detta. Men inte bara det, våra analyser visar att även om priserna för råmaterial återgår till 2018 års höga nivå – så skulle det bara fördröja att snittprisets sänkning till 100 dollar per kWh med två år. Industrin blir allt mer tålig mot föränderliga råmaterialpriser där ledande batteritillverkare flyttat fram positionerna i värdekedjan och investerat i katodprodukt samt till och med gruvor, säger James Frith, huvudförfattare till rapporten, i ett uttalande.

När det gäller batterielektriska personbilar så ligger det volymviktade snittpriset på 126 dollar/kWh. Med en genomsnittlig cellkostnad på 100 dollar/kWh indikerar det att packet exklusive celler utgör 21 procent av totalpriset.

I rapporten skriver Bloomberg NEF att när man tar med alla former av batterier, alltså för bussar, personbilar, transportfordon samt stationär lagring så förväntas genomsnittspriset ligga på 101 dollar/kWh 2023. Vid ungefär den här tidpunkten räknas även biltillverkarna kunna producera och sälja elbilar till samma prisnivå som motsvarande fossildrivna modeller. Detta utan att marginalen påverkas negativt.

Även om analysföretaget säger att vägen till 2023-målet är tydlig så är framtiden därefter inte kristallklar. Förväntningarna är att genomsnittspriset år 2030 ska vara så lågt som 58 dollar/kWh.

Skälet till det är inte att det på något vis skulle vara omöjligt utan att det finns flera olika möjliga vägar dit. Ett lovande alternativ är batterier med fast elektrolyt, något som Bloomberg NEF förutspår kommer att sänka produktionskostnaden med hela 40 procent jämfört med litiumjonbatterier.