Energi
Radar varnar flyg för vindkraftverk
Ocas radar monterad på en Siemens 2,3 MW turbin i Kanada.
Fler och högre vindkraftverk ökar risken för kollisioner med flygplan. En radar från ett norskt bolag kan vara en lösning på problemet. Första installationen finns snart på plats i södra Sverige.
Det rör sig om en 3D-radar som monteras på vindkraftverkens torn. Systemet upptäcker och följer flygplanen samt kalkylerar hur lång tid det tar för dem att nå fram till turbinerna.
Cirka en halv minut innan planen når fram aktiverar radarn ett larmsystem med blinkande lampor. Som en extra säkerhet kan systemet även skicka ut varningar på VHF-radion.
Genom att varningljusen är släckta när det inte är några flygplan i närheten minskar ljusstörningarna för piloterna och de som bor i närheten av vindkraftverken.
Just nu sitter det norska bolaget Ocas (står för Obstacle Collision Avoidance System) i samtal med Trafikstyrelsen och Försvaret för att få tillstånd att sälja radarn och varningsljusen i Sverige.
Det första svenska systemet håller redan på att installera i södra Sverige, enligt Knut Vangen, utvecklingschef på Ocas. Var det sker och vem som är kund vill han inte säga.
Dessutom har Ocas skrivit en avsiktsförklaring (letter of intent) om sju radarenheter med det svenska bolaget JP Vind.
Ocas grundades för drygt tio år sedan av några före detta stridspiloter, som själva hade upplevt hur deras vänner och kollegor kolliderat med kraftledningar.
I dag finns 52 system i bruk vid kraftledningar i Norge, Kanada och USA. I Tyskland testar vindkraftsbolaget Enertrag tre radarenheter och i Kanada håller Renewable Energy Systems (RES) på att installera ytterligare tio i en vindkraftspark.
Radarenheterna monteras på tornen och riktas utåt. På så sätt bildar de en perimeter, en yttre ring, runt vindkraftparkerna.
Enligt Knut Vangen räcker det med att man monterar en radar på ungefär var femte torn, beroende på hur terrängen runt omkring ser ut.
Att sända ut varningar till flygplanen via VHF-bandet är inte aktuellt i Sverige för tillfället. Däremot används den här metoden i Norge, Kanada och USA.
För att få radarn och ljussignalerna godkända i Sverige hoppas Ocas att Transportstyrelsen ska göra ett undantag från sina föreskrifter. Det finns en paragraf i föreskrifterna (paragraf 33) som öppnar för det.
Enligt Knut Vangen skulle företagets radarsystem kosta runt en procent av den totala investeringskostnaden för själva vindkraftverken (turbin och torn) i en park med mer än tio vindkraftverk. Systemet skulle också utgöra cirka en procent av kostnaderna för underhållet.
Så fungerar radarn