ENERGI

Oljebolag satsar på vågkraft för undervattensfarkoster

Vågkraftverket ser ut ungefär som en stor gul flotte.
Vågkraftverket från Mocean Energy kallas för Blue X.

Vågkraftverket på havsytan laddar ett batteri nere på botten. Där kan sedan undervattensfarkoster docka för att tanka energi. Nu har två oljejättar anslutit sig till det skotska projektet.

Publicerad

Ett vågkraftverk och ett undervattensbatteri har varit på plats i havet väster om Orkneyöarna i tio månader. Målet med projektet är att visa att grön teknik kan ge pålitlig elförsörjning och kommunikation till undervattensutrustning, till exempel autonoma farkoster, utan långa kostnadskrävande kablar till farkosten.

Projektet heter Renewables for Subsea Power och leds av de två företagen Mocean Energy, som har utvecklat vågkraftverket, och Verlume, som har tagit fram undervattensbatteriet.

Vågkraftverket ser ut som en stor gul flotte som guppar i vattenytan. Flotten är tudelad och försedd med gångjärn så att de två ändarna kan röra sig åt olika håll när de följer vågrörelserna.

”Kommer att hjälpa till att vidareutveckla tekniken”

En bred grupp av företag ingår i samarbetet, som går loss på två miljoner brittiska pund, alltså drygt 26 miljoner kronor.

Nu får de sällskap av oljejätten Shell, som har bestämt sig för att investera i projektet. Beskedet kommer bara ett par månader efter att det franska oljebolaget Total Energie också gick med i samarbetet.

Ett gult vågkraftverk syns ihop med båtar.
Här installeras vågkraftverket på en testplats.

Shells investering sker inom ramen för ett program som handlar om att hitta, testa och utveckla havbaserad teknik för förnybar energi.

Hur mycket de två oljebolagen bidrar med i undervattenssamarbetet avslöjas dock inte.

Sedan tidigare ingår även den thailändska statens oljebolag PTTEP i samarbetet. Övriga deltagare är Baker Huges, Serica Energy, Harbour Energy, Transmark Subsea och Net Zero Technology Centre, NZTC.

– Shells investering och möjligheten att fortsätta med tester i verklig miljö kommer att hjälpa till att vidareutveckla tekniken, säger Graeme Rogerson, på NZTC, i ett pressmeddelande.

Laddades under vatten 50 gånger

Hittills har testerna bland annat omfattat laddning av en autonom undervattensfarkost, en så kallad AUV, från Transmark Subsea. Via en dockningsstation på undervattensbatteriet kunde farkosten laddas från batteriet och kommunicera med vågkraftverket vid vattenytan. I höstas meddelade bolagen att farkosten hade laddats 50 gånger på det sättet.

Utrustningen ska finnas kvar i havet och testas ytterligare under våren 2024.

En man framför vågkraftverket på land.
Cameron McNatt, vd på Mocean Energy, framför vågkraftverket.

Projektdeltagarna förväntar sig att tekniken kan vara till nytta för inspektioner inom olje- och gasindustrin, men även för fartygsladdning, koldioxidlagring (CCS) och havsbaserad vindkraft. Andy Martin, försäljningschef på Verlume, skriver i ett blogginlägg att konceptet framför allt kan vara värdefullt för flytande vindkraft eftersom många nya undervattensinstallationer kommer att krävas.

✉️ Språk- eller faktafel i texten? Skriv och berätta.