Energi Litiumet i batterierna går förlorat En stor del av svenska insamlade litiumjonbatterier skickas till återvinningsföretaget Umicores anläggning i Belgien. Foto: Umicore Företaget Umicore återvinner nickel, kobolt och koppar från litiumjonbatterier, men litiumet fastnar i slaggen i smältprocessen. Foto: Dimitri Lowette / Umicore Umicore har kapacitet att återvinna 7 000 ton batterier per år. Här är anläggningen i belgiska Hoboken. Foto: Umicore Stena Recyclings anläggning i Karlstad hanterar uttjänta litiumjonbatterier från fordon. Här syns två batteripaket. Foto: Jörgen Appelgren Varje batteripaket rymmer i regel fyra till fem moduler. Foto: Jörgen Appelgren Det litium som finns i litiumjonbatterier återvinns inte så att det kan användas i nya batterier. Orsaken är att det är svårt att nå lönsamhet. Linda Nohrstedt Publicerad 13 feb 2017 kl 06.00 Del på Facebook Del på Twitter Del på e-post Annons Cellerna i de litiumjonbatterier som används i Sverige skickas utomlands för att materialet ska återvinnas. Men där är det andra metaller än litium som tas tillvara. Logga in här Prova Ny Teknik – 149 kr för tre månader Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier, premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen. Kom igång nu → Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt. Gäller endast nya prenumeranter. Är du medlem i Sveriges Ingenjörer? Aktivera ditt konto här Logga in här ✕ energi batterier
ENERGI Northvolts vd Peter Carlsson avgår: ”Bra tidpunkt att lämna över” Northvolts vd Peter Carlsson lämnar sin post – dagen efter att den krisdrabbade batteritillverkaren ansökt om rekonstruktion i USA.
DEBATT ”Sveriges ingenjörskultur ger ett unikt försprång i ai-racet” DEBATT. Ai är nästa industriella revolution efter digitaliseringen. Men fokuset på egen utveckling av ai-modeller är missriktat. Det är något annat som kommer att göra Sverige till en framgångsrik exportnation även den här gången, när en ny teknik vänder världen upp och ned, skriver Dan Bergh Johnsson.