Energi

Lågt bensinpris halverar etanolimporten

Sverige största etanolimportör Sekab har minskat importen av etanol med 50 procent. Det låga bensinpriset gör etanolen oattraktiv. - För oss är det ingen katastrof men synd för marknaden, säger Per Carstedt, vd på Sekab.

Publicerad

De låga bensinpriserna har inneburit att många etanolbilägare har gått över till att köra på bensin. Importerar man etanol från Brasilien har man tre månaders framförhållning, enligt Per Carstedt. Det innebar att företaget satt inne med stora volymer när marknaden började svaja i höstas. Den stora utmaningen blev att få flödena i balans.

- När marknaden föll hade vi stora volymer och det var jobbigt att föra ut etanolen utanför Sverige. Men nu har vi balans igen, säger Per Carstedt.

Såväl gröna kemiföretag som lastbilar som går på etanol gör att efterfrågan håller i sig på Sekabs produkter . I Sverige finns 600 bussar som går på etanol, enligt Per Carstedt. Resten av volymerna har förts utomlands. Vilka dessa länder är vill han inte avslöja.

Sekabs vd ser med tillförsikt på framtiden och säger att han inte har träffat någon i hela världen som tror att oljepriserna kommer att ligga kvar på samma låga nivå någon längre tid.

- Det är bara en tidsfråga innan det blir brist på olja. Och det är bara ett tillfälligt överskott på olja som påverkar etanolpriset, säger han.

I Sverige finns 1 300 tankställen för etanol, enligt Per Carstedt. 25 procent av nybilsförsäljningen stod tidigare i år etanolbilarna för. Konsumenterna var dessutom med på tåget, menar han.

- Vi har visat hur man kan ställa om ett helt system.

Att efterfrågan på etanol som bilbränsle minskat så kraftigt tycker Per Carstedt är sorgligt - för marknadens skull.

Idag är det dyrare att köra på etanol än på bensin eftersom E85 vintertid innehåller mer bensin, något som gör etanolen dyrare. Och även om literpriset på etanol är något billigare än på bensin drar bilen cirka 30 procent mer bränsle. Kostnaden för den som kör på E85 blir cirka 1 krona mer per mil än den som väljer bensin.

- Vi har hållit på i 20 år så det påverkar inte oss men det är trist att folk tankar bensin istället för etanol.

Lösningen på problemet som han ser det är att politikerna gör som norrmännen.

- Ta bort skatten på bensinen i E85. Eller ta bort momsen som man gjort i Frankrike.