Energi Kylmedel kan rädda elbilsbatteri Ett elbilsbatteri överhettas lätt. Ett nytt kylmedel kan vara lösningen. Fredrik Karlsson Publicerad 28 sep 2012 kl 08.34 Del på Facebook Del på Twitter Del på e-post Annons Bästa temperaturen för ett batteri i en elbil ligger mellan 20 och 35° C. Vid en driftstemperatur på 45° C har batteriet förlorat halva sin livslängd. En tur i sommarvärmen kan överhetta batteriet. Logga in här Prova Ny Teknik – 149 kr för tre månader Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier, premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen. Kom igång nu → Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt. Gäller endast nya prenumeranter. Är du medlem i Sveriges Ingenjörer? Aktivera ditt konto här Logga in här ✕ fraunhoferinstitutet kylmedel energi
ENERGI Northvolts vd Peter Carlsson avgår: ”Bra tidpunkt att lämna över” Svenska batteritillverkaren Northvolts vd Peter Carlsson avgår. Det framgår av ett pressmeddelande.
DEBATT ”Sveriges ingenjörskultur ger ett unikt försprång i ai-racet” DEBATT. Ai är nästa industriella revolution efter digitaliseringen. Men fokuset på egen utveckling av ai-modeller är missriktat. Det är något annat som kommer att göra Sverige till en framgångsrik exportnation även den här gången, när en ny teknik vänder världen upp och ned, skriver Dan Bergh Johnsson.