Energi
Krisföretag vill starta elbilsfabrik i Gävle
Entreprenören Thomas Bergfjord startar tillverkning av system till elbilar i Gävle. På sikt vill han anställa flera hundra personer. Men vid årsskiftet gick hans bolag Electroengine nästan i konkurs.
Electroengine grundades av Thomas Bergfjord i Uppsala för drygt ett år sedan. Expansionen har gått snabbt. Nu drar bolaget i gång tillverkning i cirka 3000 kvadratmeter stora lokaler i Gävle. Samtidigt vill företaget anställa 15 personer.
Om några år räknar företagets vd och ena grundare, Thomas Bergfjord, med att 400-500 personer ska jobba i fabriken:
-Vi ska starta ett antal projekt med olika fordonstillverkare. Vi kommer att sätta samman hela system med allt från ladduttag i väggen till motorns utgående drivaxel.
Men Electroengines första år har kantats av ekonomiska problem. Under 2009 tvingades företaget upprätta en kontrollbalansräkning vid två tillfällen.
Först efter att bolaget gjort en nyemission på 6,3 miljoner kronor, där aktierna såldes till en rejäl överkurs i slutet av året, lyckades företaget undgå konkurs, enligt årsredovisningen.
I Gävle planerar Electroengine att till en början montera och testa en direktdriven elmotor för bilar. Motorn är enligt Thomas Bergfjord resultatet av gemensam utveckling tillsammans med ett utländskt företag.
- Den är lätt, har högt vridmoment och extremt högt effektuttag, samtidigt som den är billig att tillverka, säger han.
Däremot vill han i dag inte avslöja vilket utländskt företag som Electroengine samarbetar med.
Gävlefabriken ska också tillverka teknikbolagets patentsökta batterihanteringssystem – som styr i och urladdning av batterierna i elbilar – och packa dem tillsammans med battericeller och annan elektronik i så kallade batteripaket.
Kommer ni att klara av att expandera i Gävle?
- Vi har haft en jättetuff resa, men vi har bra ägare som står bakom oss och har skaffat fler kunder som är beredda att vara med och betala för teknikutvecklingen.
Men bolaget var snubblande nära konkurs vid årsskiftet?
- Du måste komma ihåg att första året är tufft för nästan alla teknikbolag. Ändå gjorde vi en bil, en prototypbåt och gick in i ett projekt. Det tar stora resurser.
- I år befinner vi oss i ett mycket bättre läge.
Startade karriären med konkurser
Thomas Bergfjord inledde sin karriär med två konkurser i hemstaden Katrineholm i mitten av 1990-talet. Sedan dess har han drivit ytterligare två bolag i konkurs och varit försatt i personlig konkurs.
Han inledde sin karriär i tonåren som musiker och festfixare, studerade på musikhögskolan och har sedan drivit två byggbolag. Thomas Bergfjord har ingen utbildning från teknisk högskola, men säger själv att han ägnat sig mycket åt styr- och reglerteknik och programmering.
I slutet av 1990-talet gick det första byggbolaget omkull. Fyra år senare – 2002 - var det dags för nästa konkurs, i det andra byggbolaget.
- Skulderna från konkurserna förstörde min privata ekonomi, säger Thomas Bergfjord.
Från 2004 till några veckor innan Electroengine grundades var Thomas Bergfjord satt i personlig konkurs. Samma månad som kronofogden strök skulderna satte han full fart med sitt nya projekt, Electroengine, med hjälp av ett lån på 10 miljoner kronor från statliga riskkapitalbolaget Almi.
- Konkurserna har lärt mig att det är viktigt att arbeta med rätt människor, säger han i dag.
- I dag har jag kompetent folk omkring mig, både i ledningoch styrelse.
Stödmiljoner för eldrivna Saabar
Förra året fick Electroengine 10 miljoner kronor i lån från det statliga riskkapitalbolaget Almi och nästan sju miljoner i stödpengar från Energimyndigheten.
Pengarna från myndigheten används i ett uppmärksammat samarbete med Saab Automobile och batteriföretaget Boston Power, det så kallade ZE-projektet.
Målet är att bygga 70 eldrivna Saab 9-3, som ska användas för tester runt om i Sverige.
För medverkan i det projektet garanteras Electroengine drygt 32 miljoner kronor i statligt stöd, inklusive kravet på egen finansiering.
Electroengine har lämnat in ett 20-tal ansökningar om patent som rör elbilar till Patent- och registreringsverket (PRV). Ansökningarna är ännu inte godkända, men några ska vara klara det närmaste halvåret, enligt Thomas Bergfjord.