Energi

Kockumschefer går till det nya Stirlingbolaget

Här, i Scanias gamla motorfabrik i Sibbhult i Skåne, ska Stirlingmotorerna byggas på licens från Kockums. Det mesta av materialet köps från bilindustrins underleverantörer och Sibbhultsverken blir en monteringsverkstad för Stirlingmotorer.
Så här ungefär kommer Ripassos solkraftverk att se ut. Bilden är från det amerikanska projekt som Kockums varit med om att utveckla. Foto: Peter Nilsson/Kockums
Lars Larsson.

Men riskkapital från Finland och specialistkunskaper från Kockums ska det nya företaget Ripasso Energy starta serietillverkning av solvärmedrivna Stirlingmotorer.

Publicerad

I dagarna blev det klart att det finländska riskkapitalbolaget Ahlström Capital går in som ägare i Ripasso Energy vid sidan av grundarna Sven-Christer Nilsson och Hans Hansson.

Vd för Ripasso Energy är Kockums förre vd Gunnar Larsson, som knutit till sig förre chefen för Kockums Stirlingavdelning Lars Larsson samt Tore Svensson från Kockums marknadsavdelning.

- Lars Larsson är nyckelpersonen i det här projektet. Det är han som ska realisera våra planer att serietillverka Kockums 25 kW Stirlingmotor som vi nu har licensrätten att tillverka, säger Gunnar Larsson till Ny Teknik.

Montering i Sibbhultsverken
Ripasso Energy ska bygga kompletta solkraftverk med Stirlingmotorer som drivs av solvärmen från stora solspeglar.

Produktionen ska ske i Scanias gamla växellådsfabrik i Sibbhult i Skåne.

Verksamheten drar igång nu, men det kommer att ta två år innan den första serieproduktionen är i gång på allvar.

Solkraftverket består av en 100 kvadratmeter stor solspegel med en 25 kW Stirlingmotor monterad en bit från solspegelns centrum.

30 procents verkningsgrad
Den koncentrerade solvärmen från spegel hettar upp gasen i Stirlingmotorn som då börjar arbeta och driva elgeneratorn.

- Stirlingmotorn är särskilt lämpad för solkraftverk. Ingen annan teknik har lika hög verkningsgrad som Stirlingkraftverken. Vanliga solceller kommer knappt upp i 10 procent medan Stirlingkraftverk i laboratorium kommit upp i 30 procents verkningsgrad, säger Gunnar Larsson.

25 kW Stirlingmotor
Ripasso Energy har tecknat licensavtal med Kockums om vidareutveckling och produktion av Kockums 25 kW fyrcylindriga Stirlingmotor för industriella tillämpningar.

Det är den motorn som ursprungligen utvecklades för bilar men som sedan har hittat sin marknad inom solenergiområdet.

Samma motor har också erbjudits det amerikanska energiföretaget SES Energy, som har planer på gigantiska solkraftsparker i de kaliforniska öknarna med uppåt 70 000 Stirlingmotorer.

Ubåtsmotorn slår världen med häpnad
Kockums här världsledande när det gäller Stirlingmotortekniken och det enda företaget som lyckats bygga stora, kommersiella Stirlingmotorer.

Den nya fyrcylindriga, dubbelverkande ubåtsmotorn Mark III är på hela 75 kW och har slagit hela den militära världen med häpnad med dess tysta gång och tillförlitliga och uthålliga undervattensförmåga - allt tack vare Stirlingmotorn som inte bullrar och inte kräver vanlig atmosfäriskt syre.

Inte lätt att bygga en Stirlingmotor
Men utvecklingen har varit kantad av tekniska svårigheter. Den gasfyllda Stirlingmotorn, som arbetar med stora temperaturskillnader och höga tryck, ställer stora krav på materialet.

Den får inte läcka det minsta och de är få som lyckats bygga täta Stirlingmotorer.

- Hade det varit lätt hade vi haft hur många Stirlingmotorer som helst på marknaden i dag, sade Lars Larsson till Ny Teknik när han fortfarande var kvar på Kockums.

Utmaningen för Ripasso är inte själva motorkonstruktionen utan att få igång en industriell tillverkning i stora serier.

Finskt kapital blandas med Ericsson, Scania och Kockums
Nye ägarenAhlström Capital är ett dotterbolag till det finländska skogsindustriföretaget Ahlström och investerar företrädesvis i nya nordiska industriföretag. Ahlström Capitals vd Panu Routila blir styrelseordförande i Ripasso Energy.

Ripassos grundareSven-Christer Nilsson är före detta vd för Ericsson och därefter engagerad i nystartade svenska företag.

MedgrundarenHans Hanssonär lastbilsföretaget Scanias mest erfarna troubleshooter. Det var han som lade ned Scanias motortillverkning i Sibbhult och flyttade den till Södertälje. Samtidigt var han med om att bygga upp industriparken Sibbhultsverken där Ripassos Stirlingmotor ska tillverkas.

Ripassos vdGunnar Larssonär civilingenjör från Chalmers och har ett långt förflutet inom Ericsson Microwave i Mölndal där han arbetat med både Gripens radar, Erieye, Arthur och Giraffe. Det var där han lärde känna Sven-Christer Nilsson. Ett halvår efter att Saab köpte Ericsson Microwave 2006 gick Gunnar Larsson till Kockums i Malmlö som vd.

Förutom Gunnar Larsson har ytterligare två före detta chefer på Kockums anställts i Ripasso -Lars LarssonochTore Svensson. Lars Larsson är chef för motortillverkningen och Tore Svensson är marknadschef.