Energi Kevlar gör batteriet brandsäkert Här visar forskarna hur tåligt det tunna kevlarmembranet är. Foto: Joseph Xu, Michigan Engineering, Communications & Marketing Boeing 787. Foto: All over press Kevlar stoppar kortslutningar i litiumjonbatterier. Det kan enligt forskarna hindra den typ av bränder som inträffade i Boeing 787 Dreamliners batterier för två år sedan Foto: Joseph Xu, Michigan Engineering, Communications & Marketing Ett membran av kevlar kan vara lösningen på bränder i litimjonbatterier. Nu tar amerikanska forskare tekniken till marknaden. Charlotta von Schultz Publicerad 28 jan 2015 kl 10.39 Del på Facebook Del på Twitter Del på e-post Annons Litiumjonbatterier används i allt från mobiltelefoner och elbilar till Boeing 787 Dreamliner. De har hög energitäthet, låg vikt och snabb laddning. Men det finns en stötesten – brandrisken. Logga in här Prova Ny Teknik – 149 kr för tre månader Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier, premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen. Kom igång nu → Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt. Gäller endast nya prenumeranter. Är du medlem i Sveriges Ingenjörer? Aktivera ditt konto här Logga in här ✕ energi kevlar
KARRIÄR Katt och råtta-leken fortsätter – facken smygvarslar i Teslakonflikten Seko och ST varslar löpande om postblockad för att förhindra Tesla från att få registreringsskyltar.
FORDON Scania samtalar med andra batteritillverkare än Northvolt Utmaningar med Northvolt, då planerar Scania att säkra framtida batterileveranser på annat håll, för att öka produktionen av elfordon.