Energi
Kemivinnarens hyllning till Björn Gillberg
Björn Gillberg får stöd av Nobelpristagaren George Olah.<br></br> - Han är på rätt spår med sin metanolfabrik i Värmland, säger George Olah.
George Olah är Nobelpristagare i kemi och har ägnat de senaste årens forskning åt sin vision om "metanol-ekonomin" som kommer att följa efter "oljeekonomin".
I sin bok Bortom olja och gas argumenterar han för metanol som framtidens energibärare.
Han har skrivit boken tillsammans med två kollegor vid University of Southern California i Los Angeles.
George Ola var en av talarna på energisymposiet Energy 2050 i Stockholm nyligen och när han lade ut texten om metanol och DME som framtidens fordonsbränsle lyssnade alla.
Till Gillberg: Kör på!
På Ny Tekniks fråga om vad han tror om den svenske kemisten Björn Gillbergs planer på att tillverka metanol som fordonsbränsle av svensk skogsråvara säger han:
- Gillbergs projekt verkar mycket realistiskt med tanke på de svenska förhållandena med rik tillgång på skog. En av fördelarna med metanolfabriker är att de kan göras lönsamma även i mindre skala, anpassade efter de lokala förhållandena, säger George Olah.
Metanol och DME av koldioxid
Han visar i sin bok att metanol i praktiken kan tillverkas av vad som helst, till och med koldioxid.
- Vi ska inte begrava koldioxiden i marken, utan använda den som råvara för framställning av metanol med hjälp av el från förnyelsebara energikällor, säger George Olah.
Han är själv engagerad i ett isländskt projekt - Carbon Recycling International - där koldioxid från de isländska aluminiumsmältverken och kolkraftverken med billig islänsk elektricitet omvandlas till metanol och DME för bilar och lastbilar.
George Olah har döpt den metoden till CCR - Carbon Capture and Recycling - som en kontrast till CCS - Carbon Capture and Storage.
Värmlandsmetanol AB
Ägare:Stiftelsen Miljöcentrum, Hagfors kommun, LRF samt 726 privatpersoner och 37 mindre företag.
Årsproduktion:120 000 kubikmeter metanol till en produktionskostnad på 3 kronor per liter.
Finansiering:Investeringen på 2 miljarder finansieras av banklån och ägarkapital. Flera emissioner planeras under våren 2010.
Planering:Planerad byggstart december 2010 och driftstart december 2012. Nu förbereds ansökan till miljödomstolen.
Läs artikeln om Björn Gillbergs metanolfabrik här.