Energi
Här ska Europas största batterifabrik byggas
Foto: LG Chem
Biltillverkarna skriker efter batterier märkta ”Made in EU”. Nästa år kommer koreanska LG Chem att öppna en ny batterifabrik – som blir den största i Europa. ”Vi ska förvandla Polenfabriken till ett Mecka för batteriproduktion”, säger UB Lee på företaget
Alla biltillverkare hastar för att få till ett habilt modellprogram för elbilar. Men en sak som länge oroat de europeiska märkena är avsaknaden av batteriproduktion inom EU:s gränser. Men tack vare Sydkoreanska LG Chem kan det snart vara löst.
– LG Chems Polska elbilsbatterifabrik kommer att vara den första storskaliga anläggningen för litiumjonbatterier i Europa. Den kommer att spela en viktig roll när det kommer till att vitalisera elbilsindustrin i hela Europa, och vi kommer att lägga all kraft på att göra fabriken till ett nav för ev-batterier, säger UB Lee, chef för energilösningar på LG Chem i ett pressmeddelande.
Enligt företaget ska man investera motsvarande 3 miljarder kronor i den nya fabriken. Anläggningen kommer ligga intill staden Wroclaw i sydvästra Polen, nära gränsen till Tyskland. Här planerar man att bygga upp till 100 000 elbilsbatterier från och med nästa år. Fabriken kommer att ha 2 500 anställda.
– LG CHem har valt Polen som den bästa platsen för produktion för att tillgodose europeiska och globala bilproducenter, säger Chang-Beom Kang, vice vd på LG Chem i ett pressmeddelande.
Läs mer:
Huruvida fabriken kommer producera batterier från grunden, eller importera komponenter återstår att se, detta avslöjade inte det Sydkoreanska företaget. Dock framgår det i pressmeddelandet att fabriken kommer att ha en forsknings- och utvecklingsavdelning där ”runt 400 ingenjörer från olika specialområden som automation, elektronik, kemi och It ska arbeta”.
Med dagens ganska modesta försäljning av elbilar låter kanske 100 000 batterier som mycket – men ändå är det tydligt att LG Chems anläggning inte ens är i närheten av att kunna täcka framtidens behov. Och jämfört med Teslas ”Gigafactory” kommer den polska fabriken bara ha en bråkdel av kapaciteten.
Räknat med vad en mellanklassbil såsom Nissan Leaf har för kapacitet, skulle 100 000 batterier motsvara en produktion på 4 gigawatttimmar (GWh) om året.
I Sverige planerar Northvolt, backade av bland andra ABB, att bygga en fabrik som nästan ska komma upp i Gigafactory-storlek. Från 2023 ska batterier motsvarande 32 GWh produceras årligen. Även Daimler-koncernen har påbörjat bygget av en batterifabrik och det tyska konsortiet Terra E har en fabrik med planerad kapacitet på 34 GWh på gång.
Så även om Sydkoreanerna i dagsläget kan skryta om att de har ”Europas största batterifabrik” och kalla det för kontinentens ”batteri-Mecka”, så lär de inte kunna göra det så länge till.