ENERGI

Tysklands näringsminister Robert Habeck hoppas Northvolts fabriksplaner i Tyskland ska gå att räkna hem trots rekonstruktion.

Han tror fortfarande på tysk Northvolt-fabrik: ”Kan sluta väl”

Tysklands näringsminister och vice förbundskansler Robert Habeck är "försiktigt optimistisk" när det gäller krisdrabbade Northvolts planer på en fabrik i Tyskland.

Publicerad

Northvolts problem måste tas på allvar, men de är tekniskt möjliga att lösa, enligt Habeck.

Den tyska ministerns uttalande om Northvolt gjordes i en intervju med den tyska nyhetsbyrån DPA i lördags.

Efter månader präglade av en allt mer akut finansiell kris ansökte Northvolt om konkursskydd i en domstol i Texas, USA i torsdags. Northvolts vd och medgrundare Peter Carlsson meddelade dagen efter ansökan att han avgår.

”Kan sluta väl”

Av domstolshandlingar i Texas framgår bland annat att Northvolt pausat planerna på batterifabriker i Tyskland och Kanada, projekt som hanteras av dotterbolag som inte omfattas av konkursskyddet.

- Proceduren de har valt nu kan sluta väl, säger Habeck till DPA, enligt nyhetsbyrån Bloomberg.

Northvolt vill under konkursskyddet rekonstruera ett skuldberg på cirka 60 miljarder kronor och få in nytt kapital ovanpå de 90 miljarder som redan pumpats in i bolaget av ägarna – med Volkswagen och Goldman Sachs i spetsen.

Peter Carlsson sade i samband med beskedet om att han ska övergå till styrelsearbete och en mer rådgivande roll inom Northvolt att det kommer att behövas uppåt 13 miljarder kronor för att finansiera den affärsplan bolaget vill gå vidare med.

Jakt på finansiering

För bara lite drygt ett år sedan bjöd Northvolt in investmentbanker för att diskutera en möjlig börsnotering, där det talades om en värdering på cirka 20 miljarder dollar (motsvarande 220 miljarder kronor). Börsplanerna skrotades dock efter bara några månader.

Efter en serie produktionsbakslag, bland annat till lastbilstillverkaren Scania – och därefter BMW:s beslut att dra tillbaka en stororder i juni – har det gått utför för företaget. Hösten har präglats av en misslyckad jakt på ny mångmiljardfinansiering, stora personalnedskärningar, nedlagda projekt och konkursade dotterbolag samt anklagelser om avtalsbrott från samarbetspartner som biltillverkaren Volvo Cars.