Energi

Genombrottet: Trådlös laddning nästan utan förluster

Test av konduktiv laddning. Foto: Oak Ridge National Laboratory
Test av konduktiv laddning. Foto: Oak Ridge National Laboratory
Forskare demonstrerade 120 kilowatts energitransfer vid National Transportation Research Center vid Oak Ridge National Laboratory. Från vänster: ORNL:s Saeed Anwar, Burak Ozpineci, Gui-Jia Su samt David Smith; Från amerikanska energidepartementets fordonsteknikprogram Lee Slezak därefter ORNL:s Veda Galigekere, Omer Onar och Jason Pries. Foto: Oak Ridge National Laboratory

Snabbladdning helt utan sladd. Forskare har lyckats få till ett trådlöst laddsystem på 120 kW med 97 procents verkningsgrad. Nu siktar man ännu högre.

Publicerad

Amerikanska Oak Ridge National Laboratory (ORNL) visade för ett par år sedan upp ett trådlöst laddsystem på 20 kW. Det var världens första laddsystem med den kapaciteten, teknik som man sedan dess har påbörjat en kommersialisering av.

Men det var då. Nu avslöjar institutet att man har lyckats sexdubbla effekten samt höja verkningsgraden rejält.

– Det här genombrottet flyttar fram gränsen för vad tekniken behöver för att få fler att välja elbilar, säger Moe Khaleel, på ORNL i ett uttalande.

Det nya systemet klarar av att överföra 120 kW med 97 procents verkningsgrad. Det är siffror som är jämförbara med konventionella sladdade snabbladdare. I laboratoriet har man demonstrerat tekniken och skickat energi mellan två magnetiska spolar på ett avstånd av 15,24 cm.

För att uppnå den nya höga effekten så formgavs spolarna på ett nytt sätt, men i övrigt har forskargruppen inte behövt modifiera allt för mycket jämfört med tidigare system. Något som kan peka mot att det kan gå ganska snabbt att rulla ut en trådlös snabbladdare.

Men om 120 kW låter högt så är det fortfarande bara början. ORNL skriver att man kommer forska vidare, och målet är att utveckla ett system som kan leverera 350 till 400 kW. Effekter som innebär att det skulle ta under en kvart att ladda en elbil med ett större batteri.

Nästa steg är överföring med 200 kW

Nästa delmål på vägen är att få upp överföringen till 200 kW samtidigt som man tittar på dynamiska egenskaper. Det senare skulle kunna innebära att laddning sker via små plattor i vägar i stället för på laddastationer eller parkeringsplatser.

– Målet med dynamisk laddning är att det ska kunna ske i motorvägshastighet, säger Vada Galigekere, projektledare på ORNL.

Ett exempel på induktiv överföring i mer kraftfulla system är finska industrikoncernen Wärtsiläs trådlösa snabbladdning för färjor, som är på 2,8 MW. Wärtsilä var nyligen med och konkurrerade om att få sin teknik testad av svenska Trafikverket, men valdes bort inför en andra omgång, vilket Ny Teknik skrev om.