Energi
Gamla bilbatterier lagrar egen el
Batterier som inte längre duger till att driva bilar får nytt liv. Företaget Box of Energy ska slopa nyproducerade batterier i sina energilager.
Göteborgsföretaget Box of Energy säljer batterilager till företag och privatpersoner som vill lagra överskottsel från egna sol- eller vindkraftsanläggningar. Hittills har nyproducerade litiumjonbatterier från sydkoreanska LG använts i lagren.
Men nu ska företaget gå över till att återanvända gamla bilbatterier.
– På så sätt får batterier från bilindustrin ett ”second life”. Denna marknad växer så det knakar. Vi ser att det finns en miljöeffekt som gynnar våra kunder, säger Johan Stjernberg, vd och grundare av Box of Energy.
Redan när han drog igång företaget 2014 hade han ambitionen att minska resursslöseriet kring batterier. Därför har företaget utfört tester med gamla bilbatterier för att undersöka möjligheten att återanvända dem. Nu är företaget redo att erbjuda sådana batterier i alla sina produkter.
Under 2017 ska nya batterier fasas ut. Därefter ska bara återanvända batterier finnas i energilagren.
Är inte kunderna tveksamma till att köpa energilager med gamla batterier?
– Nej, inte så länge vi räknar med en livslängd på 10 år. Kunderna tycker snarare att det är positivt att vi gör något för miljön, säger Johan Stjernberg.
Läs mer:
En av företagets kunder är det kommunala bostadsbolaget Eksta Bostads i Kungsbacka. Där har en batteribox som kan lagra 21 kWh installerats på ett driftskontor med solceller på taket.
– Vi laddar två elbilar här och ville ha en batterilösning så att vi inte skulle behöva köpa in så mycket el på nätterna när elbilarna ska laddas. Det fungerar jättebra, vi har dygn mitt på sommaren när vi inte behöver köpa in en enda kilowattimme, berättar Niklas Christensson, som jobbar med energi- och driftsfrågor på Eksta Bostads.
Bostadsbolaget hade inga betänkligheter kring att köpa ett lager med begagnade batterier.
– Nej, den tekniska livslängden ska vara lika lång, så det är bara ett plus i kanten att man kan återanvända batterier, säger Niklas Christensson.
Box of Energy har avtal med två biltillverkare i Europa för att ta hand om batterier från deras el- och hybridflotta. Minst 80 procent av lagringskapaciteten ska då finnas kvar i batterierna.
Läs mer:
Anledningen till att batterier kan få ett nytt användningsområde trots att de anses uttjänta i bilar är att ett energilager inte behöver leverera lika hög uteffekt som ett elbilbatteri.
– Ett batteripaket i en elbil måste kunna ge minst 50-60 kW, medan våra system ger 4,2 kW uteffekt. Dessutom värms eller kyls inte våra batterier, så de slits inte lika snabbt som i bilar, säger Johan Stjernberg.
Men Box of Energy jobbar på att öka uteffekten till 10-15 kW per energilager. Det är något som efterfrågas av kunder som vill kapa sina effekttoppar.
I dagsläget erbjuder företaget energilager om 10 kWh och uppåt. Flera boxar kan kopplas ihop med varandra för att större energimängder ska kunna lagras.
Företaget riktar sig främst mot industri, fastighetsbolag och energiföretag, men även privatpersoner visar intresse för energilagren.