Energi

Flytande biogas tillverkas i Sundsvall

På onsdagen invigs landets första anläggning för flytande biogas i Sundsvall. Årsproduktionen blir motsvarande 600 000 liter diesel.

Publicerad

Biogasen görs huvudsakligen av rötslam från avloppsvatten vid kommunala Mittsverige vattens reningsverk i Sundsvall.

Efter den vanliga rötningen kyls biogasen ner i fyra steg till flytande form vid cirka minus 110 grader. Bränslet kan sedan fraktas på lastbil i kyltankar.

Hans Kättström, vd på Stockhomsföretaget Scandinavian Gts som står för själva kryoutrustningen, ser flera fördelar med flytande biogas.

- Vi är inte längre bundna vid lokal konsumtion eller närheten till gasnätet. Vi kan sparka igång en storskalig anläggning där råvaran finns, säger han.

Anläggningen i Sundsvall är företagets och även Sveriges första för flytande biogas. Jämfört med de ursprungliga planerna som Ny Teknik skrev om för två år sedan har den blivit knappt ett år försenad.

Bränslet ska bland annat gå till den tankstation för biogas som AGA driver i Sundsvall.

- Men vi kommer också att transportera en del både söderut och norrut, säger Hans Kättström.

Jämfört med gasformigt bränsle blir den flytande biogasen renare och blir billigare att transportera

- Det blir också totalt sett energisnålare. För att få rätt tryck vid tankstationen behövs bara en fjärdedel så mycket energi.

Företagets nästa projekt är en tre gånger så stor anläggning vid Loudden i Stockholm som ska stå klar efter sommaren.

-  Sedan står Varberg näst i tur, säger Hans Kättström.

Scandinavian Gts bildades 2007 av holländska Gastreatment Services  och  Scandinavian Biogas. Sju anställda finns i Stockholm och 25 i Holland där också utrustningen tillverkas.

Förutom Scandinavian Gts satsar även Volvobolaget Terracustus på flytande biogas i Sverige. Tillsammans med biogasproducenten Nordvästra Skånes Renhållningsbolag, NSR i Helsingborg projekterar Terracustus en stor anläggning med en årsproduktion som motsvarar 15 miljoner liter diesel.

-     Vi räknar med att den ska vara klar vid årsskiftet 2011/2012 säger Tobias Elmquist, investeringsansvarig på Volvos riskkapitalbolag Volvo Technology Transfer.