Energi
Expertmöte i dag om litiumjonbatterier
Är litiumjonbatterier lämpliga i transportsektorn? USAs trafiksäkerhetsmyndighet NTSB anordnar i dag ett expertmöte om den allt mer ifrågasatta batteritypen.
Bränder i litiumjonbatterier monterade i flygplan och bilar har riktat blickarna mot en batterilösning som för några år sedan ansågs avgörande för framgången med eldrift i bilar.
Men det senaste året har flera viktiga aktörer skrivit ner prognoserna när det gäller eldrivna bilar. Orsaken är den svårhanterliga batteritekniken. Litiumjonbatterierna har överraskat när det gäller säkerhet, kapaciteten vid praktisk användning ligger långt ifrån teoretiska prestanda och hela hanteringen med batteritypen blir dyr.
Trafiksäkerhetsmyndigheten National Transportation Safety Board, NTSB, som utreder batteribränderna i Boeing 787 Dreamliner, inbjuder i dag till ett öppet expertmöte i frågan, kallat "Lithium Ion Batteries in Transportation" i Washington DC. Mötet pågår i två dagar.
Nyhetsbyrån Reuters har talat med dussintals experter inför mötet och alltfler batteriexperter uttalar tveksamheter kring litiumjontekniken.
Fred Schlachter, som tidigare forskat om litiumjonbatterier vid Lawrence Berkely National Laboratory påpekar att duktiga forskare har arbetat med tekniken i tio år, och ingen har fått fram något som kan kallas "ett nytt batteri."
Forskare som tidigare arbetat med batteriutveckling hos Toyota och GM riktar nu åter blickar mot utveckling av den klassiska blyackumulatorn. Toyota har redan satt in forskningsresurser för att leta efter nästa generation batteri. Satsningen på elbilar med litiumjonbatterier har skruvats ner rejält inom företaget.
Till Reuters säger Subhas Chalasani, som arbetat som expert både åt Boeing och GM, att litiumjonbatterier visserligen är mer kraftfulla än andra batterityper, "men de måste skötas som spädbarn".