Energi

Etanolpiloten får nytt liv i Örnsköldsvik

Den nedläggningshotade pilotanläggningen för cellulosaetanol i Örnsköldsvik får nytt liv. Med pengar från Vinnova och Energimyndigheten ska den förvandlas till bioraffinaderi.

Publicerad

Framtiden för den unika demoanläggningen för att jäsa etanol av cellulosa har länge varit oviss. Företaget Sekab, som tidigare stått för driften, sa upp driftavtalet strax före jul 2011 och hela personalen på 25 personer varslades.

Det senaste året har anläggningen körts med reducerad bemanning för olika forskningsprojekt. Under tiden har bland annat Sveriges tekniska forskningsinstitut, SP, försökt hitta en långsiktig lösning.

-Med tanke på alla satsningar runt om i världen på bioekonomi och bioraffenaderier vore det bedrövligt om vi i Sverige skulle lägga ner en sådan här anläggning, säger Sune Wännström på SP:s energienhet i Örnsköldsvik och tidigare forskningschef på Sekab.

Nu står det klart att etanolpiloten lever vidare i åtminstone ett år. Så länge kommer SP att garantera driften samtidigt som man marknadsför anläggningen för olika demonstrationsprojekt hos både företag och högskolor.

Verksamheten breddas samtidigt från att ha haft fokus på cellulosaetanol till att bli ett bioraffenaderi med namnet Biorefinery Demo Plant. Det handlar om att framställa olika gröna kemikalier, material och biodrivmedel av skogs- och jordbruksråvaror med olika kemiska och biotekniska processer.

Pengar för att genomföra projekten kommer från Vinnova och Energimyndigheten som avsätter totalt 28 miljonen.

Enligt Sune Wännström kommer ett tiotal personer att vara sysselsatt i anläggningen.

-Vi har redan en del uppdrag. Vi behöver också anpassa anläggningen till nya applikationer, säger han.

Detta är etanolpiloten

Pilotanläggningen i Örnsköldsvik invigdes 2004 som en nationell anläggning för utveckling av etanol från skogsråvara och annan lignocellulosa.

Bygget kostade mer än 200 miljoner och har till stor del har den finansierats med skattemedel via Energimyndigheten.

Företaget Sekab stod för driften fram till i juli förra året. Sekab är också en av delägarna tillsammans med universiteten i Umeå och Luleå genom bolaget Etanolpilot i Sverige.