Energi

Elhybridtrucken ska bogsera jumbojet

Truckarna ska vara eldrivna och försedda med räckviddsförlängare i form av en liten dieselmotor.

Två svenska företag ska bygga en elhybridtruck som kan bogsera de tyngsta jumboplanen. Militär teknik från SEP är en nyckelingrediens.

Publicerad

Tyska Lufthansa vill minska på bränslekostnaderna, och samtidigt markera en grön profil, när man nu väljer att beställa en truck som ska bogsera de allra största planen i hangarer och på flygplatsen.

Och man vänder sig till svenska Kalmar Motor AB som är en erfaren tillverkare av truckar för att bogsera flygplan på flygplatser runt om i världen. Företaget har sedan några år en mindre elhybridtruck på programmet, med en effekt på 150 kW.

Den nu beställda trucken, Eschlepper, ligger i en helt annan klass.

Nu handlar det om effekter på upp till 750 kW. Kalmar Motor tar hjälp av BAE Systems Hägglunds i Örnsköldsvik när det gäller hybridlösningen.

BAE Systems utvecklade tekniken för det militära fordonet SEP.

– Lufthansa har lagt en hård spec, säger Magnus Johansson, försäljningsdirektör vid Kalmar Motor. Trucken ska klara att med enbart eldrift bogsera ett jumboplan på 470 ton sju kilometer och sedan köra tillbaka utan last samma sträcka.

Truckens litiumjonbatterier från franska Saft, med kapaciteten 200 kWh, laddas från elnätet.

Men trucken är också försedd med en räckviddsförlängare i form av en liten dieselmotor på 150 kW som laddar batteriet om det behövs. Avsikten är dock att dieselmotorn ska behöva arbeta så lite som möjligt.

Trucken Eschlepper är nämligen en del i en satsning som Lufthansa gör på jätteflygplatsen Frankfurt Airport som kallas ”Green Ground Handling” där eldrift är ett viktigt inslag.

Alexander Stern vid Lufthansa är övertygad om att elhybridlösningen blir både mer miljövänlig, och mer ekonomisk, än de tidigare helt dieseldrivna truckarna.

Då byts alla befintliga dieseltruckar ut mot hybridversioner.

– Vi vet att hybridtruckarna är avsevärt mycket billigare i drift, säger Magnus Johansson. Driftskostnaden för en dieseltruck är 42 euro i timmen, för en hybridtruck bara 17 euro i timmen.