Energi

Bosch överväger batterifabrik – dubbelt så stor som Gigafactory

Foto: Bosch
Foto: Bosch

Teslas Gigafactory är världens största batterifabrik. Men snart kan den vara omsprungen när det kommer till produktion. Detta då Bosch planerar en anläggning med den dubbla kapaciteten.

Publicerad

Tyska Bosch är världens största underleverantör inom bilindustrin. Och det vill man fortsätta vara även i framtiden. Därför investerar företaget tungt i komponenter kring elektrifiering. Men det finns en väldigt viktig del i övergången till elbilar där tillverkaren står i renons: battericeller.

Men den bristen kan komma att vara av övergående karaktär.

I en intervju med tyska Handelsblatt avslöjar Volkmar Denner, chef för bilsegmetet på Bosch, att batteriproduktion är någon som mycket väl kan komma att ingå i paletten inom kort.

– Jag vet inte något annat företag som jobbar så brett med elektromobilitet som Bosch. Från cyklar till lastbilar, har vi investerat massivt under åratal. Under 2018 kommer vi besluta huruvida vi ska börja bygga battericeller, säger han.

Även om Bosch inte bygger några egna batterier, så har bolaget i varje fall tekniken. För två år sedan köpte man upp det amerikanska batteriföretaget Seeo. Förutom att Bosch fick tillgång till mängder av licensrättigheter och patent, så ingick även teknik för batterier utan flytande elektrolyt. Men ännu så länge har någon kommersialisering inte ägt rum.

Dock kan detta vara på väg att ändra sig, och om Bosch nu beslutar sig för att ge sig in i batteribranschen – så kommer företaget inte ”smådutta”.

– Bosch är innovationsledande inom alla områden som vi befinner oss i. Det är en grundläggande del i vår strategi. En ledande position inom battericeller skulle innebära runt en 20-procentig marknadsandel. Vi räknar med att runt 1 000 GWh batterikapacitet om året kommer behövas 2030. Det betyder att vi skulle behöva leverera runt 200 GWh 2030 till en kostnad på runt 20 miljarder euro. Även om investeringen inte innebär något finansiellt problem för Bosch, så är det ett beslut som måste grundas utifrån ett entreprenörsperspektiv. Det finns många risker, säger Denner till Handelsblatt.

Vidare avslöjar Denner att om de börjar bygga batterier, så rör det sig om ”nästa generation av batterier med fast elektrolyt”.

Om Bosch väljer att gå in i batteri-businessen – skulle det innebära den största investeringen i segmentet någonsin. Det skulle också innebära att batterier med fast elektrolyt (solid state) på allvar kan bli ett alternativ till dagens ”vanliga” litiumjonceller.