FORDON

Sandvik plockar hem rekordorder av elektriska gruvmaskiner

Ett av fordonen i beställningen, den batterielektriska lastmaskinen LH518B.
Ett av fordonen i beställningen, den batterielektriska lastmaskinen LH518B.

Det norska gruvföretaget vill sänka sina koldioxidutsläpp. Nu har bolaget därför beställt 19 batterielektriska gruvfordon från Sandvik.

Publicerad

Rana Gruber producerar årligen cirka 1,8 miljoner ton järnmalmskoncentrat från fem fyndigheter i Dunderland vid Mo i Rana i Norge. Bolaget vill sänka sina koldioxidutsläpp från brytningen och har därför lagt en stor beställning på elektriska gruvmaskiner hos Sandvik.

Sandvik ska leverera totalt 19 maskiner under 2023 och 2024, till ett värde av cirka 370 miljoner kronor, skriver bolaget i ett pressmeddelande. Det handlar om sex gruvtruckar (TH550B ), fem lastmaskiner (LH518B), fyra produktionsborraggregat (DL422iE), två bergförstärkningsaggregat (DS412iE , även benämnt ”bultare” i talspråk) samt två ortdrivningsaggregat (DD422iE). Maskinerna ska användas i gruvan i Storforshei.

Största ordervärdet hittills

Beställningen utgör Sandviks största gällande batterielektriska fordon, sett till ordervärdet. I somras tog dock bolaget hem en ännu större order sett till antalet maskiner, när kanadensiska Foran Mining beställde 20 fordon till sin underjordiska koppar- och zinkgruva i Saskatchewan.

Rana Grubers mål är att i slutet av 2025 driva världens första fossilfria järnmalmsgruva. Utöver sänkta koldioxidutsläpp bidrar de elektriska maskinerna till bättre arbetsmiljö eftersom avgasutsläppen försvinner helt samt att värmeavgivning och buller minskar.

– När vi 2020 presenterade vårt mål för 2025 så var det många som inte trodde att det var möjligt. Men genom partnerskapet med Sandvik tar vi nu ännu ett stort steg mot att införa en batterielektrisk fordonsflotta, säger Gunnar Moe, vd för Rana Gruber, i ett uttalande.

✉️ Språk- eller faktafel i texten? Skriv och berätta.