FORDON
Sandvik plockar hem rekordorder av elektriska gruvmaskiner
Ett av fordonen i beställningen, den batterielektriska lastmaskinen LH518B.
Sandvik
Det norska gruvföretaget vill sänka sina koldioxidutsläpp. Nu har bolaget därför beställt 19 batterielektriska gruvfordon från Sandvik.
Rana Gruber producerar årligen cirka 1,8 miljoner ton järnmalmskoncentrat
från fem fyndigheter i Dunderland vid Mo i Rana i Norge. Bolaget vill sänka
sina koldioxidutsläpp från brytningen och har därför lagt en stor beställning
på elektriska gruvmaskiner hos Sandvik.
Sandvik ska leverera totalt 19 maskiner under 2023 och 2024,
till ett värde av cirka 370 miljoner kronor, skriver bolaget i ett
pressmeddelande. Det handlar om sex gruvtruckar (TH550B ), fem
lastmaskiner (LH518B), fyra produktionsborraggregat (DL422iE), två bergförstärkningsaggregat
(DS412iE , även benämnt ”bultare” i talspråk) samt två ortdrivningsaggregat (DD422iE).
Maskinerna ska användas i gruvan i Storforshei.
Största ordervärdet hittills
Beställningen utgör Sandviks största gällande
batterielektriska fordon, sett till ordervärdet. I somras tog dock bolaget hem
en ännu större order sett till antalet maskiner, när kanadensiska Foran Mining
beställde 20 fordon till sin underjordiska koppar- och zinkgruva i Saskatchewan.
Rana Grubers mål är att i slutet av 2025 driva världens
första fossilfria järnmalmsgruva. Utöver sänkta koldioxidutsläpp bidrar de
elektriska maskinerna till bättre arbetsmiljö eftersom avgasutsläppen
försvinner helt samt att värmeavgivning och buller minskar.
– När vi 2020 presenterade vårt mål för 2025 så var det
många som inte trodde att det var möjligt. Men genom partnerskapet med Sandvik
tar vi nu ännu ett stort steg mot att införa en batterielektrisk fordonsflotta,
säger Gunnar Moe, vd för Rana Gruber, i ett uttalande.