Elbilar

VW:s paradigmskifte inlett – första ID3 tillverkad

Foto: Felix Björklund
Foto: Volkswagen
Foto: Volkswagen
Foto: Volkswagen

Den 4 november rullade VW:s framtid av produktionsbandet. Detta i form av den första ID3:an, elbilen som den tyska koncernen har satsat så enormt på. På plats för att bevittna paradigmskiftet var förbundskansler Angela Merkel.

Publicerad

Först ”Bubblan” sedan ”Golfen” och nu ”Idtrean”. Historien om Volkswagen går nu in i kapitel tre och Ny Teknik var på plats i Zwickau när den första folkelbilen rullade av produktionsbandet. Fabriken blir den första som omvandlas från vanlig till att bara bygga elektromobilitet.

Och det är en viktig transformation. Det märks inte minst av att både regionalpolitiker och förbundskansler Angela Merkel var på plats för att övervaka förvandlingen.

– Folk måste ha råd med en elbil, Bubblans framgång var att den var tillgänglig, elbilen måste ha samma förutsättning. Därför kommer vi fortsätta subventionera elbilar. Vi kan med säkerhet säga att Zwickau varit en grundpelare i den tyska bilindustrin och med detta kommer den fortsätta att vara det, sa Angela Merkel efter det att den första ID.3;an rullat in.

VW-chefen Herbert Diess var säker på var framtiden låg och att man nu, efter dieselskandaler och annat, äntligen kan säga att vision har blivit produktion.

– Här börjar framtiden för VW. Vi hör mycket om nedgången för tysk bilindustri, men för oss ger förändringen möjligheter. Det handlar inte längre om elbilen kommer – utan om hur tidigt och i vilken region den kommer först. För att VW ska leda e-mobiliteten så måste vi förvandla Tyskland till ett e-land.

– Batterielektriska bilar är det enda som snabbt kan vara konkurrenskraftigt. Vätgas är årtionden bort och som vi ser det en teknik mer för industri, tung transport och shipping. För personbilar är det för dyrt i den nära framtiden.

Merkel var även hon kristallklar i var hon såg framtiden – och hur viktigt hon tycker att samspelet mellan politiken och industrin är.

– Vi måste göra det här, det är politikernas jobb att se till att infrastruktur och laddning inte är ett problem. Därför kommer vi investera 3,5 miljarder euro i offentlig laddning. Men vi måste även se till att bygga upp ett prissättnings- och betalsystem som inte är fragmenterat. Det kan inte vara så att det är olika system i olika länder, sa hon.