Elbilar

VW-chefen gör en ”Musk” – avslöjar ny elbil på sociala medier

Ralf Brandstätter, chef för Volkswagen (alltså bilmärket, inte koncernen).

Elon Musk använder Twitter – VW-chefen Ralf Brandstätter är mer ”business” i hur han använder sociala medier. På Linkedin avslöjar han nu märkets nya prestanda elbil – ID.X

Publicerad

Det är inte länge sedan som Volkswagen presenterade etiketten GTX. Detta i form av ID.4 GTX som är den första prestandaversionen av märkets nya elbilar. Som sådan kommer GTX att vara den nya tidens GTI-bilar och då alltså sitta på elbilar som ska framställas om sportiga.

Enligt Ralf Brandstätter, chef för Volkswagen (alltså bilmärket, inte koncernen), har marknaden tagit emot den dubbelmotoriga ID.4 GTX med öppna armar. Men köpare är inte de enda som gillar prestandan. I ett inlägg på Linkedin skriver VW-chefen att även hans ingenjörer var begeistrade över att få jobba med prestanda-elbilar. Och som den goda chef han är… lät han dem fortsätta med det.

Resultatet är att de nu har tagit fram en ID.3 men i stället för det vanliga batteriet har man tagit det största som plattformen klarar av, 77 kWh netto, och kombinerat det med komponenter från ID.4 GTX. 

Vidare har drivlina, chassi och infotainment modifierats för att ge en helt ny dimension av den nya erans ”folka”. Resultatet är därefter. Den fyrhjulsdrivna elbilen, som man döpt till ID.X, har 245 kW /333 hk effekt som skickas ner i backen via alla fyra hjul.

”MEB-plattformen mångsidig”

Men mer effekt är inte det enda som ingenjörerna ska ha fixat till. De har även kapat bort 200 kilos vikt vilket hjälper till för att bilen ska bli rolig att köra. Och på det dynamiska kontot kan skrivas att accelerationen 0–100 km/h går på 5,3 sekunder samt att bilen har ett speciellt ”drift-läge”.

För en hel del GTI-entusiaster kan paketet låta lockande, dessvärre kommer ID.X inte omsättas till produktion. I varje fall inte i dagsläget.

”Jag har ofta pratat om hur mångsidig vår MEB-plattform är. ID.X visar det väldigt klart. Och även om den inte kommer att produceras – så kommer många av idéerna att föras vidare”, skriver Ralf Brandstätter på Linkedin.