ELBILAR

Volvo uppdaterar XC90 – här är nyheterna i sminkade hybriden

Volvo Cars vd Jim Rowan presenterar uppdaterade Volvo XC90.

En trotjänare som fått ny förnissa. Under Volvos ”90/90-dag” presenterades en uppdaterad XC90. Nya versionen sammanfaller med beskedet att tillverkaren skrotar målet att bara ha helt eldrivna modeller 2030 – vilket ger hybridmodeller ett längre liv.

Publicerad Senast uppdaterad

Tidigare i år tillverkades den sista dieselbilen och fram till i dag, onsdag 4 september, var det sagt att om sex år ska Volvo endast bygga elbilar. Ny har Volvo Cars meddelat att det nya målet är att 90-100 procent av den globala försäljningsvolymen ska vara elektrifierad till 2030.

I XC90 får bensinmotorn vara kvar, i en mildhybridtappning (som ej är laddbar) samt som parhäst i en laddhybriduppsättning (laddbar).

Under ett evenemang titulerat 90/90 ryckte Volvo skynket av en ansiktslyft XC90. Modellen har historiskt varit en av de bäst säljande för tillverkaren, och en bil som gett bra klirr i kassan.

Men vad är då nytt? 

Volvo XC90 2025
Volvo XC90 2025
Volvo XC90 2025
Volvo XC90 2025

Designmässigt har man gjort mycket för att bilen ska kännas modern. Det handlar om en ny grill, smalare strålkastare samt bakljus för att bilen inte ska se allt för bedagad ut bredvid EX90. Interiört har det dock hänt mer. 

Skärmen, den punkt som tidigare varit något som verkligen dragit ned modellen, har bytts ut till en större som ska vara mer responsiv med bättre upplösning. Därtill ska infotainmentsystemet vara uppgraderat och även det ligger nu mer i linje med det som introduceras i elbilsmodellen EX90, som ska börja nå kunder nu i höst, två år efter lanseringen.

Annat som man ändrat baserat på återkoppling från kunder är att laddplattan för telefonen flyttats, det har blivit mer förvaringsutrymme i mittkonsolen – och man har lagt till ytterligare en mugghållare. 

Volvo XC90 2025
Volvo XC90 2025

Tittar vi på drivlineutbudet består de av mildhybriderna B5 och B6 samt laddhybriden T8. De första, med modellbetecknen B, består av en bensinmotor som tar hjälp av ett 48v batteri och en integrerad startmotor/remgenerator. 

När det gäller laddhybriden T8 är det förvånande nog samma räckvidd som i den version som kom 2021. Det är samma 70 km räckvidd på el och den totala räckvidden i en XC90 T8 ska vara lite över 80 mil. Förbrukningen WLTP skrivs till 0,12 liter milen eller 0,86 l/mil när man har slut på batteri och bara kör med bensinmotorn.

Ombordladdaren är precis som tidigare på 6,4 kW om man kör 2-fas.

Dock finns det saker som inte anges i siffror, men som köpare lär uppskatta. Som att mildhybriderna blivit snålare, fjädringen har modifierats för mer komfort och att mer ljuddämpande material lagts till.

Fakta

Volvo XC90 T8 (2025)

Pris: från 997 000 (i utförandet Ultra)
Drivlina: 4-cyl bensinmotor + elmotor
Maxeffekt förbränningsmotor: 228 kW / 310 hästkrafter
Maxeffekt elmotor: 107 kW / 145 hästkrafter
Systemeffekt: 335 kW / 455 hästkrafter
Max vridmoment: 400 + 309 Nm
Acceleration 0-100 km/h: 5,4 sekunder
Topphastighet: 180 km/h
Batterikapacitet: 18,8 kWh (brutto), 14,7 kWh (netto)
Snabbladdningskapacitet: ingen
Ombordladdare: 6,4 kW (2-fas)
Räckvidd på el: 71 km
Officiell förbrukning: 0,12 l/mil
Officiellt utsläpp: 30-36 g/km
Årsskatt: 360 kr
Bagageutrymme: 640 liter
Max släpvagnsvikt: 2 400 kg
Längd: 4 953 mm
Bredd: 1 958 mm
Höjd: 1 771 mm
Vikt: 2 227 kg