Elbilar
Volvo säljer nu en fjärdedel elektriskt
Volvo Cars har sålt historiskt rekordmånga bilar det första halvåret i år – och elbilar står för 25 procent. Samtidigt utgör halvledarbristen ett stort problem.
Det meddelar bolaget i ett pressmeddelande, och tillägger att det finns en stark efterfrågan på bilar i alla försäljningsregioner.
Under de senaste tolv månaderna har cirka 775 000 Volvobilar sålts, och både omsättning samt vinst ökar. Men det finns också hinder, enligt vd Håkan Samuelsson:
”Företaget fortsatte att växa starkt trots den brist på halvledare som påverkat hela branschen, men – vilket är ännu viktigare – vi visade också att vi har en ledande position inom den pågående omställningen av bilindustrin”, skriver han.
El-modeller står för 25 procent av försäljningen.
"Försäljningen av såväl helelektriska modeller som plug-in hybrider ökade betydligt och utgör nu 25 procent av den globala försäljningsvolymen. Det motsvarar den högsta andelen av elektrifierade bilar i proportion till den totala försäljningen bland traditionella biltillverkare" skriver Volvo Cars.
Volvo Cars prognos för helåret ligger fast.
"Med det kommande halvåret i åtanke, upprepar Volvo Cars sin prognos för helåret. Såvida tillgången på halvledare inte förbättras, förväntas ingen försäljnings- och omsättningstillväxt för det andra halvåret jämfört med motsvarande period förra året trots en stor kundefterfrågan".
Batterier del av huvudverksamheten
Ett annat viktigt exempel är att vi kommer att göra batterier till en del av vår huvudverksamhet. Vi kan inte bara köpa batterier, vi måste vara involverade, säger Håkan Samuelsson, och lyfter även fram Volvo Cars nyligen presenterade samarbete med den svenska batteritillverkaren North Volth.
Volvo Cars vd hintar även om framtida bilmodeller som ska bli mer aerodynamiska, vilket "kanske kommer att överraska folk". Det är en del i utvecklingen mot bilar som är mer energisnåla.
Volvos Cars vd om bilnamn
Förutom att Volvos bilmodeller kan få ett nytt utseende och bli mer strömlinjeformade i framtiden, enligt vd Håkan Samuelsson, tittar också Volvo på nya sätt att namnge bilarna.
"Vi har en väldigt rolig och intressant diskussion kring namn här på Volvo. Jag tycker att man ska gå ifrån de här ingenjörlika namnen och istället döpa bilarna som man döper ett nyfött barn", säger vd Håkan Samuelsson i samband med en presskonferens efter delårsrapporten.