ELBILAR

Volvo EM90 – här är allt vi vet om nya modellen

Första bilderna på nya Volvo EM90.

Glöm eldriven kombi – Volvos nästa elbil kommer inte i ”märkestypisk kombikaross”. Nej, EM90 är en MPV som ska vara ett ”skandinaviskt vardagsrum på vägen”.
Men den nya lyxbilen är inget vi lär få se i Sverige.

Publicerad Senast uppdaterad

I takt med att Volvo avslöjar mer om sin EM90 – kommer vi uppdatera med det senaste.

Det är mindre än en månad kvar till dess att EM90 ska göra officiell debut, men redan nu kan vi se hur bilen ser ut. Typgodkännande-bilder har publicerats av kinesiska myndigheten för industri- och informationsteknik (MIIT).Och det vi får se är att släktskapsdragen med Zeekr 009 är väldigt tydliga. 

Stora delar av bilen är nära identisk med Zeekr-modellen. Men det finns skillnader. Rent tekniskt avslöjar dokumentationen att Volvon är 3 mm kortare och 11 mm lägre.

Visuellt är det framförallt fronten som har ”volvofierats”. Det sker med Tors hammare-strålkastare och framparti som delas med EX90 och EX30. Här är det mer sobert än den bling bling-grill som Zeekr använder. Volvo-fälgar samt en annan typ av bakljus särskiljer EM90.

Första bilderna på nya Volvo EM90.
Första bilderna på nya Volvo EM90.

Av detaljerna som finns framgår det att Volvo EM90 är 5 206 mm lång, 2 024 mm bred samt 1 859 mm hög. Det innebär att den är något längre och avsevärt bredare än Lexus nyligen lanserade LM samt Mercedes EQV – dock är den lägre än dessa två. Vikten på typgodkännandet anges till 2 763 kg.

När det kommer till drivlinan är angivna produkten bakhjulsdriven där en elmotor driver på med 200 kW eller motsvarande 272 hästkrafter. I informationen finns det inga angivelser av batterikapacitet, men i Zeekr 009 erbjuds ett 140 kWh batteri som enligt den kinesiska testcykeln klarar av upp till 822 km per laddning.

2023-10-03: Då har Volvo EM90 premiär

Den 12 november ska Volvo hålla premiärdag och då visa upp sin första minibuss någonsin. EM90 heter den och det blir den största personbilen som tillverkaren byggt. Exakt hur stor har Volvo inte avslöjat än, men koncernsyskonet Zeekr 009 är med sina 5209 mm på längden och 3200 mm i hjulbas är den rejält tilltagen – precis det man vill ha i Kina.

Bilderna avslöjar en typisk MPV-look där man satsat på maximerat innerutrymmen: Överhängen är korta och baken upprätt. Bilen har skjutdörrar samt dubbla glastak för att ge baksätespassagerare trevlig entré samt ljus kupé.

Att man valt att gå den här vägen är intressant. Detta då industrin för några år sedan helt dödförklarade bilklassen och de som tidigare varit stora i segmentet började ”suvifiera” sina erbjudanden.

Volvo EM90
Volvo EM90

Att det är lyxsegmetet Volvo satsar på är det inget snack om. EM90 lanseras som en sexsitsig bil där man sitter i väl tilltagna kaptensstolar. Och precis som på ett flygplan kan man fälla ut brickbord för att ställa ned sitt champagneglas eller hors d’oeuvre. 

När det kommer till teknik har Volvo inte sagt ett knyst. Men i och med att den byggs på Geelys SEA-plattform samt inte minst då att Zeekr redan kommunicerat en hel del kring sitt alternativ – är det ingen större konst att lägga en kvalificerad gissning.

Spik i kombi-kistan

I Sverige har vi historiskt ansett att kombi är en familjebil. Detta eftersom Volvo inte gjort en minibuss eller MPV – den karosstyp som i övriga världen ansetts vara utvecklad för familjer. 

Men kombins populäritet har varit vikande och ersatts av suvar.

Nu kommer ytterligare en spik i kombi-kistan – i och med att Volvo har avslöjat att de lanserar en MPV-modell.

✉️ Språk- eller faktafel i texten? Skriv och berätta.