ELBILAR

Marc Hedrich, vd Kia Europe, vid lanseringen av elbilen EV3.

”Vi är den masstillverkare som tjänar mest pengar på elbilar”

Pris är viktigt, men inte allt. För Kias Europachef är elbilsstrategin framåt klar och den innehåller inga kompromisser. Men hur ser han på ”25 000-eurobilen” och när får kunderna ta del av utlovade funktionen V2G?

Publicerad

Det är snart fyra år sedan Kia lanserade sin nya strategi ”Plan S”. Den skiljde sig mycket från tidigare planer och var ett viktigt avstamp för märket in i framtiden. Från att ha varit lillebror i Hyundaikoncernen med tonvikt på lite enklare modeller skulle man nu bli ett märke bilköpare eftertraktade. 

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här