ELBILAR

Utspelet: Bara tio biltillverkare överlever globala elbilsstriden

Ett blodbad som kommer rensa ut i leden. Enligt Xpengs chef kommer elektrifieringen innebära att många biltillverkare försvinner – och om tio år kommer antalet vara nere på under tio stycken.

Publicerad Senast uppdaterad

Omställningen till eldrift har varit en av de största omdaningarna av bilindustrin någonsin. Och om man får tro Brian Gu, en av cheferna på kinesiska Xpeng, är det en övermäktig omställning för många.

Företagsledaren förutspår att de kommande åren kommer innehålla både konsolideringar och dödsrunor.

Läs mer: Fyra nya elbilar på tre år – här är Skodas nya modelloffensiv

I en intervju med Financial Times säger Brian Gu att han tror de kommande åren kommer bli avgörande för många. Trots att många tillverkare målat upp ljusa framtider med hållbar elbilsutveckling – tror han få når dit.

– Om fem till tio år kommer det vara en mycket mer koncentrerad marknad. Jag tror antalet spelare troligtvis kommer vara reducerat till under tio om vi ser på den globala marknaden, säger Gu till tidningen.

Xpeng ännu en liten spelare

Uttalandet kan tyckas styvt, inte minst eftersom Xpeng inte är i närheten av att tillhöra de stora spelarna i sammanhanget. Tillverkaren har halkat betänkligt i försäljningen och de är faktiskt inte ens en av de tio största elbilsmärkena på hemmamarknaden.

Vidare sa Brian Gu att tillverkare måste ligga på minst tre miljoner elbilar om året för att överleva i närtid.

– För att tillhöra ”tremiljonersklubben” kan du inte bara spela i Kina, du måste agera globalt. Vi tänker att i det scenariot så måste närmare halva volymen vara utanför Kina.

Läs mer: Nio lanserar budgetmärke – siktar på att utmana Volkswagen

Att Xpeng inte är ensam om att inse att man måste utanför Kinas gränser syns tydligt i exportstatistiken. Kina är på god väg att gå om Japan när det kommer till att exportera flest fordon i världen. Men i Europa har man redan rundat sin asiatiske konkurrent.

USA är en annan historia, erkänner Brian Gu för Financial Times.

Om nu Xpeng-mannen får rätt skulle det innebära att väldigt få Europeiska märken kommer finnas kvar på 30-talet. Endast Volkswagen säljer i dagsläget fler än tre miljoner bilar om året och tittar vi på Volvo och Polestar sålde den förra strax över 600 000 bilar och den senare nådde precis över 50 000-sträcket.

✉️ Språk- eller faktafel i texten? Skriv och berätta.