Detaljbild. Togg lanserar nu sin första elbil. Foto: Okan Altan
Togg har en rad elbilar på gång. Foto: Togg
Först hemmamarknaden – sedan resten av Europa. Turkiska Togg har nu lanserat sin första elbil och det statligt stöttade företaget har storstilade ambitioner.
Den turkiska fordonsindustrin är en av de större i världen, men trots anor från 1920-talet har landet inte haft ett inhemskt märke med internationell framgång. De med gott minne kanske kommer ihåg att turkiska staten drev ett projekt med Nevs där man skulle bygga en ”folkelbil” med grund på gamla Saab 9-3. Ett projekt som rann ut i sanden.
Det kan dock inte sägas om ambitionerna och nu har företaget Togg presenterat sin första elbil.
Togg, Türkiye’nin Otomobili Girisim Grubu (översatt Turkiska bilbranschens samriskbolag) visade för tre år sedan upp sitt första koncept och pratade om sina ambitioner och vid lanseringen av sin första modell pratade företagets chef, Mehmet Gürcan Karakas, om att det var ”det mest efterlängtade projekt i Turkiets historia”.
Nu har då de första modellerna lanserats – och det som först ska rulla ut är en crossover med europeiska ambitioner.
Suven kommer i två olika utföranden där insteget får en elmotor på 150 kW och den lite tuffare får två av dessa vilket då summerar till 300 kW. Räckvidd utlovas till upp till 50 mil beroende på batteri och drivlina.
Crossover som laddar 80% på 25 minuter
Annons
När det kommer till laddeffekt har Togg inte specificerat den närmare än att det ska gå att ladda upp till 80 procent på 25 minuter.
Första marknaden för Togg blir självfallet den inhemska där försäljningen ska dra igång hösten 2023 till ett pris motsvarande 550 000 kronor. Sedan runt 2025 ska man gå offensivt och räknar med att börja med export.
– Vi har en produktionskapacitet som i nuläget är 100 000 bilar om året, sade Memhet Gürcan Karakas, vid lanseringen.
Togg har en rad elbilar på gång. Foto: Togg
Utöver crossovern som blir först har Togg även visat upp en Pininfarinadesignad sedan.
Det turkiska företaget uppger att det bara är ett kugghjul i ett större maskineri. Detta då man ser sig som ett mobilitetsföretag och på sikt ska bilarna vara en del i ett ekosystem för transport. Därför kommer man bland annat genom dotterbolaget Trugo att bygga minst 1 000 snabbladdningstationer i Turkiet. Detta med effekter på mellan 180 och 300 kW.