Elbilar
Toyota hinner inte med i produktionen – stänger orderböckerna
I juni lanserade Toyota Rav4 i laddbar tappning i Japan. Men efter tre veckor drog man i handbromsen eftersom produktionskapaciteten överstegs rejält. Enligt tillverkaren drabbar det här inte svenska kunder.
Det var i fjol som Toyota presenterade en laddbar version av Rav4. Suven är en storsäljare, men har än så länge bara sålts med tillverkarens elhybridsystem.
Modellen introducerades på hemmamarknaden i juni och vid lanseringen skrev Toyota att man hade avsatt en produktionskapacitet på 300 bilar i månaden.
Men det var för snålt, för redan efter tre veckor väljer tillverkaren att stänga orderboken och lägga den på hyllan. Och skälet har inget att göra med att bilköpare sitter hemma i coronakarantän. Toyota tillkännagav på sin sajt att de tillfälligt avbryter möjligheten att beställa en ny Rav4 laddhybrid. Den orsak som anges är att beställningarna överstiger produktionskapaciteten för batteriet. Vidare skriver tillverkaren att det är osäkert om man kommer att ha lyckats råda bot på det här innan året är slut.
Detta har gett ringar på vattnet. I USA, där inte minst Kalifornien är en viktig marknad, har Toyota reviderat ner tilldelningen. Totalt sett räknar man med att endast få ut 5 000 bilar där.
– På grund av oförutsedda underleverantörsproblem har vi reviderat ner vår produktionsplan för kalenderåret 2020, säger tillverkaren i en kommentar till sajten Electrek.
Man kan tycka att det är lite underligt att en sådan jätte som Toyota drabbas av det här. Att de antingen inte har kunnat analysera marknaden och räkna på eventuell efterfrågan alternativt att de inte skulle ha koll på sina underleverantörer. Men det sätter fingret på att elektrifiering inte är så enkelt att integrera i sin produktion.
Så vad innebär det för spekulanter här i Europa? Toyota säger att även om det på vissa marknader helt stängts för nya ordrar – drabbas inte svenska köpare.
– Den svenska lanseringen av RAV4 Plug-in Hybrid påverkas inte, vi tar fortsatt emot ordrar och svensk premiär sker som planerat efter sommaren. Även om intresset är stort har vi god tillgång på bilar för vår marknad. Situationen på andra marknader i Europa och i resten av världen kan variera, men marknader i Europa där försäljningen redan inletts påverkas generellt inte, säger Erik Gustafsson, presschef på Toyota Sverige till Ny Teknik.