En välstämd rackare med många plus på designkontot. Mercedes instegsbil A-klass är ett riktigt vasst alternativ för de på jakt efter en kompakt premiumbil.
Men på visa punkter märks det att den är tyskarnas budgetalternativ.
I Sverige har E- och C-klassen varit storsäljarna. Den kompaktare A-klassen har huserat längre ner på popularitetsstegen. Men tiderna förändras, och med tanke på hur vältrimmad tyskarnas nya instegsmodell har blivit – är det inte konstigt att den börjat klättra upp. Och sämre blir det inte av bonus/malus-reglerna.
Redan vid första anblick går det inte att missa. Det är länge sedan A-klassen var den högbyggda vingelkoppen som älgvälte. Men det är även ett stort steg upp från tidigare ungdomsorienterade generation.
Nu har man hämtat mer linjer från de större klasserna och premiumambitionerna är onekligen högre. Det märks inte minst inuti bilen där man kastat ut allt vad analogt heter och istället givit sig hän åt digitalisering. Instrumenteringen går att anordna efter eget huvud, men även efter olika förinställda teman – beroende på vilket humör man är på.
För att ändra, styra eller välja saker i menyer kan man dels peta på skärmen, använda pekplattorna på ratten – eller för den del prata med bilen. Det sistnämnda har vi svårt att lämna något omdöme om då bilen inte gick att koppla upp vid testtillfället.
Men att använda pekplattorna är ganska simpelt efter lite tillvänjning. Utrymmena i bilen är bra fram, något begränsade i baksätet, och helt okej i bagageutrymmet.
Bilen vi testkör har modellbeteckningen A200 och under huven sitter det en liten fyrcylindrig bensinmotor på 1,3 liter. En motor som dessutom i snålhetens tjänst ska fimpa två cylindrar när den anser att effekten inte behövs. Denna är ny och ett intressant tillskott som Mercedes utvecklat tillsammans med Renault.
När vi väl sticker iväg levereras kraften, 163 hästkrafter, förhållandevis linjärt, men om det inte märktes att A-klassen var en instegsbil i design så är det uppenbart här. När varvtalet kommer upp så låter det rejält och motorn saknar den förfining som de större maskinerna har. Att varva ger effektåtkomst – men straffar förbrukningen. Under testveckan snittade vi 0,66 liter/mil – jämfört med officiell förbrukning som ligger på 0,57 l/mil.
Dock är bilen inte oäven att ta på tur. Tillsammans med en sjustegad automat är den snäll och följsam i vardagstrafiken, och här har Mercedes lyckats få till en rätt bra balans. Den känns solid, komfortabel och trygg. Intryck som den lyckas behålla även när det svänger lite. Styrkänslan är kanske inte den bästa, men den är god nog för den här sättningen – och för de som vill ha det mer livat kommer Mercedes ut med en AMG-modell inom kort.
Ute på motorvägen rullar bilen på och både väg- samt vindbrus hålls under acceptabla nivåer. Att man valt att hålla A200:an neutral, istället för att försöka vara sportig trots avsaknad av kraftresurser, är något som lär uppskattas av de som ska mata långa sträckor på motorvägen.
Mercedes A200 är en tuff kandidat för de som är ute efter en premiumkantad bil i Golf-klassen. Avvägningen mellan komfort, teknik och prestanda är bra även om det lutar en hel del mot de två förstnämnda i den här utformningen. Den känns helt enkelt solid och modern.
Tittar man på prislappen så står den sig väl gentemot konkurrenterna. Dock lär slutpriset hamna en bra bit ovanför det angivna grundpriset på 260 000 kr. Bara som en fingervisning, testbilen vi rattade hade en slutnota på 383 500 kr. Så bara för att det är instegsmodell – är kostar det att få rulla med stjärna i fronten.
Fakta Mercedes A200
Grundpris: 260 900 kr
Årsskatt: 558 kr
Förmånsvärde: från 3 358 kr/mån
Totalpris testbil: 383 500 kr
Motor: 1,3 liter bensin
Effekt: 163 hästkrafter
Växellåda: 7-stegad automat
Officiell blandad bränsleförbrukning: från 0,58 liter/mil
Officiellt koldioxidutsläpp: 133 g/km
Bränsleförbrukning under testveckan: 0,66 liter/mil
Bagageutrymme: 370 liter, 1 210 liter med fällda baksäten