Elbilar

Test: Rymmer grannens familj också

Skönt fram...
...och bak.
Justerbart baksäte.
Tredje raden.
Rymmer semesterpackningen.
Tredje stolsraden lämnar bra utrymme.
Kontroller för bl.a. lane assist.
360 grader kontroll.
Till höger sitter knappen för parkeringshjälp.

Tänk vad 20 cm kan göra mycket. I nya Hyundai Grand Santa Fe får du inte bara plats med din egen familj utan även grannens.

Publicerad

Tänk vad 20 cm kan göra mycket. I nya Hyundai Grand Santa Fe får du inte bara plats med din egen familj utan även grannens.

Första gången Grand Santa Fe kom till Sverige, blev det ingen större succé trots att det en stor och bekväm SUV för 7 personer. Visst var priset relativt högt och den jämfördes ofta med andra bilar i samma prisklass men inte med bilar i samma storleksklass. Det är inte mycket som förändrats när det gäller konsumenternas uppfattning och det är verkligen synd. Hyundai Grand Santa Fe är en riktigt bra SUV som nu blivit ännu bättre.

De som söker en stor SUV med plats för 7 personer tittar ofta på märken som Volvo XC90, Audi Q7 och Mercedes GLS, men glömmer bort denna koreanska jätte. Jag kan faktiskt erkänna att jag faktiskt inte är något undantag. Detta måste vara en av marknadens bäst bevarade hemligheter och jag är riktigt glad att jag upptäckte denna välutrustade och bekväma jätte.

Jag tycker att Hyundai lyckats skapa en riktigt snygg SUV. Fronten är kraftfull, utrustad med LED-ljus i kombination med Xenon. Den stora grillen bidrar även till den muskulära effekten. Linjerna är rena och avslutas med en bakdel som även den uttrycker en sportig styrka med dubbla integrerade avgasrör. Plastdetaljerna som omger hjulhusen och trösklarna, höjer det sportiga utseendet men är kanske inte det mest praktiska eftersom de är mer känsliga för salt och smuts än övriga karossen.

Interiört är Hyundai Grand Santa Fe riktigt snygg. Tydlig instrumentering med med en 8” pekskärm som utgör en central punkt i instrumentpanelen. Den innehåller ett lätthanterligt infotainmentsystem och en riktigt bra musikanläggning. Navigationssystemet är tydligt men adressinmatningen måste definitivt ske när bilen står stilla. Det man slås av är alla knappar. Knappar på ratten, till vänster on ratten, under pekskärmen och mellan sätena, men trots detta är det logiskt upplagt och inte alls svårt att hitta rätt.

Framsätena är riktigt bekväma, dock inte i klass med Volvo, Audi och Mercedes, men inte långt ifrån. Inställningsmöjligheterna gör att de flesta kan sitta riktigt bekvämt på långresor med gott stöd i alla led. Utrymmet i baksätet är riktigt generöst tilltaget. Här sitter tre vuxna riktigt bekvämt. Dessutom är det inställbart längdleds med 27 cm och ryggstödens vinkel går också att justera. Bagageutrymmet sväljer 582 liter med uppfällda säten och rymliga 1 680 liter när man fäller sätena.

Körkänslan är riktigt skön. För att vara en stor bil med feta vinterdäck så är den förvånansvärt tyst. Man glider fram på ett tryggt och balanserat sätt. När man behöver kraften vid omkörningar, levererar den fina 2,2 CRDi-R dieseln på 200 hk och 440 nm en riktigt bra acceleration. Den känns stark i alla hastigheter som vi är tillåtna att köra i Sverige, men skulle nog inte skämmas på Autobahn heller. Här finns tre olika körprogram att välja på. Förutom normalläget så kan man välja Sport som snabbar på nedväxlingarna eller Eco som hjälper till att hålla förbrukningen på en låg nivå vid landsvägskörning.

Med en deklarerad förbrukning vid blandad körning på 7,0 l/100 km så tillhör kanske inte Grand Santa Fe de snålaste bilarna. Men betänk då att detta är en nästan 5 meter lång bil på 2 ton och då är det inte alls illa. Faktum är att jag kom ner till en förbrukning på låga 5,8 l/100 km vid motorvägskörning i Eco-läget. Överraskande bra, men då ska det tilläggas att jag gjort många snålkörningar genom Europa så vanan finns.

Hyundai Grand Santa Fe är utrustad med mängder av säkerhet- och förarsassistanslösningar. Bl.a. en automatisk nödbromsassistans där radarn och kameran söker av vägen framför bilen och varnar för hinder och assistera vid inbromsning. Bilen är också utrustad med döda vinkel varnare som även hanterar korsande trafik när man t.ex. backar ut från en parkering.

På tal om parkering så är Grand Santa Fe även utrustad med parkeringsassistans (SPAS) som hjälper till att automatiskt styra in bilen i parkeringsfickor. Det enda du behöver göra är att växla, gasa och bromsa medan bilen själv styr. Till hjälp har du också 360 grader vy som med hjälp av ett antal kameror ger dig en riktigt bra kontroll på den närmaste omgivningen.

Hyundai Grand Santa Fe imponerar på många plan. Det som kanske talar mot den är målgruppens uppfattning om varumärket, eller snarare okunskapen om vad Hyundai står för idag. Kvaliteten är riktigt hög, likaså körkänslan. Men är det en allvarlig konkurrent till europeiska 7-sitsiga SUV? Ja, det borde den vara därför att i princip fullutrustad och med ett grundpris på 499 900 kr, så är den ungefär 100 000 kr billigare än sin närmaste konkurrent. Jag gillar bilen och rekommenderar den som söker en stor bil för familjen, att ta sig tid att upptäcka en av marknadens bäst bevarade hemligheter.