Elbilar

Test: Opel Zafira - Familjeexpressen

Härlig förarmiljö
Gigantisk framruta
Lättåtkomliga funktioner
Ergonomiska stolar
Bekvämt baksäte men Lounge-systemet
Flexibelt bagageutrymme...
...som rymmer allt för familjen.
Adaptive Forward Lighting LED-strålkastare
Adaptiv farthållare
Skyltavläsning
Lane Assist
Härlig väghållning
Tyst och följsam

Opel Zafira har en härlig komfort och stora utrymmen. Fler familjer borde ha den på sin lista.

Publicerad

Opel Zafira, en riktigt bra MPV, har blivit ännu bättre. Med härlig komfort och generösa utrymmen borde fler familjer ha den på sin lista.

För ett par år sedan testade jag föregångaren och imponerades av komfort, utrymmen och körkänslan. Hösten 2016 kom den senaste generationen med en hel del nyheter. En ny exteriör som följer Opels designspråk, gör att Zafira är en riktigt snygg MPV. Även interiört har bilen fått sig en genomkörare med en ny och funktionell design av instrumentpanelen, ännu bättre materialval.

Nya Opel Zafira är utrustad med ett nytt IntelliLink infotainmentsystem som är kompatibelt med både Apple CarPlay och Android Auto. Senare lanseras även 4G LTE Wi-Fi för anslutning av upp till sju telefoner. Dessutom är bilen utrustad med OnStar som innehåller automatisk nödhjälp vid krock och många andra funktioner, inklusive nedladdning av destination (med Navi 950).

Instrumenten är tydliga med ett undantag: en något för liten pekskärm. Trots 7” så tenderar den att bli en aning plottrig. I övrigt fungerar kontrollerna utan några som helst problem. Den gigantiska panoramavindrutan är härlig. Den skapar en fantastisk rymd i kupén. Blir solen för intensiv så drar man bara ner ett skydd. Praktiskt! Bilen är också väldigt tyst. Faktiskt tystare än många vanliga personbilar, vilket är anmärkningsvärt eftersom kupén är så pass stor.

Opels stolar är härligt bekväma och det märks att de är ergonomiskt utformade av proffs. Man sitter lika bekvämt som i en vanlig personbil, vilket inte alltid är fallet i en MPV. Baksätet är stort, riktigt stort. Här får tre vuxna utan vidare plats. Bagageutrymmet sväljer 710 liter med baksätet uppfällt och 1860 liter nedfällt.

Den 7-sitsiga (Flex7) Opel Zafira är utrustad med det multifunktionella konsolsystemet FlexRail. Detta förvaringssystem glider fram och tillbaka på aluminiumskenor mellan framstolarna och innehåller bl.a. en stor förvaringsbox. Med Lounge-systemet (tillval) kan man fälla ihop mittsätet i andra raden till ett armstöd för passagerarna i de yttre sätena. Sätena glider bakåt och mot mitten av bilen, vilket medverkar till ett större utrymme i både längd- och sidled. Den tredje sätesraden fälls ned i golvet i bagageutrymmet, vilket ger en plan lastyta.

Totalt har nya Zafira drygt 30 olika förvaringsmöjligheter. Utöver tidigare nämnda konsolsystemet FlexRail, så finns det en cykelhållare som Opel kallar FlexFix. Det är ett integrerat system som normalt är infällt i den bakre stötfångaren, men dras ut som en byrålåda och kan lasta upp till fyra cyklar. Även om hållaren är full med cyklar kan den vinklas bakåt så att bakluckan kan öppnas. Smart lösning!

Opel Zafira är en riktigt skön bil att köra. Den känns trygg och stabil även på isiga och snöiga vintervägar. Man upplever inte att man kör en MPV, utan känslan är mer som en vanlig personbil. Jag rekommenderar att man väljer till Opels nya Adaptive Forward Lighting LED-strålkastare. Detta nya AFL-system anpassar automatiskt strålkastarnas ljusmönster till körsituationen och skapar optimala ljusprestanda utan att blända andra förare. Systemet växlar efter behov mellan nio olika funktioner/ljusmönster beroende på omgivning och kör/ljusförhållanden.

AFL-systemet samarbetar med den nya generationen av Opel Eye, som med sin framåtriktade kamera påverkar alla förarassistansfunktioner inklusive AFL LED och avläsning av trafikskyltar. FDI (indikering av framförvarande fordon), använder också den främre kameran för att upptäcka fordon i rörelse framåt, medan Frontalkrockvarnaren ger ljud- och ljusvarningar om avståndet till bilen framför minskar alltför snabbt.

Opel kör vidare med den nuvarande strategin som innebär att Zafira är den enda bilen i sitt segment med en komplett motorpalett för bensin, diesel och CNG. I Sverige erbjuds följande motoralternativ: 1,4 Turbo på 140 hk (bensin), 2,0 CDTI på 170 hk (diesel) och en CNG-motor på 150 hk. Till både bensin- och dieselmotorn finns en sexstegad automatlåda.

Priset börjar på 256 900 kr, vilket gör Opel Zafira till ett mycket prisvärt alternativ för de som behöver extra mycket utrymme för familjen.