Elbilar

Test: Nya VW Tiguan – När evolution är som bäst

Elektrisk utfällbar dragkrok som tillval
Praktiska bord i baksätet

Efter nästan 10 år så kom äntligen Volkswagens efterföljare till deras lilla sportiga SUV. Klassens bäst säljande fyrhjulsdrivna SUV är en större och modernare bil med alla de ny fina tekniska lösningar som vi hittar i Golf och Passat.

Publicerad

Efter nästan 10 år så kom äntligen Volkswagens efterföljare till deras lilla sportiga SUV. Klassens bäst säljande fyrhjulsdrivna SUV är en större och modernare bil med alla de ny fina tekniska lösningar som vi hittar i Golf och Passat.

Nya VW Tiguan lanserades redan innan sommaren. Ett intressant drag med tanke på att det är en fyrhjulsdriven SUV som kanske är mer anpassad till det klimat som vi just nu upplever i vårt avlånga land. Trots detta har försäljningen gått riktigt bra och många är de kunder som dessa dagar skattar sig lyckliga för att de köpte denna potenta SUV med fyrhjulsdrift. Där andra kämpar sig fram, glider Tiguan förarna förbi.

Min omedelbara reaktion när jag först såg bilen i våras var något återhållsam. Borta var den sportiga profilen som tilltalade så många kunder och istället var det en betydligt mer mogen bil som presenterades. Den är byggd på Volkswagens senaste plattform, MQB, som är anpassad för tvärställda motorer. Jämfört med föregångaren så är nya Tiguan 3 cm bredare och 6 cm längre. Hjulbasen är förlängd med 7,7 cm och markfrigången är 20 cm.

Nya VW Tiguan följer Volkswagens designspråk med raka vassa vinklar och en grill som osökt för tankarna till Passat. Jag kan ibland känna att designen på VW kan bli lite väl konservativ, men som med allt annat så vänjer man sig. Designen får dock nya Tiguan att se betydligt kraftfullare ut. Släktskapet med den större VW Touareg är tydlig, framförallt framifrån. Bakdelen är högre och de nya LED bakljusen ger ett brett intryck.

Interiört så är det en stor skillnad mot föregångaren. Här känner man igen sig från VW Golf. Lite tråkigt kanske men välanpassat och funktionellt på ett tyskt manér. Spontant kändes det som att informationsskärmen i mitten kunde ha varit lite högre placerad.

Det handlar ju om att kunna hitta rätt bland alla menyer utan att behöva ta bort blicken från vägen, men här har man istället placerat den i höjd med rattnavet. En liten plump i min bok. 

Nya VW Tiguan är utrustad med Volkswagens senaste infotainmentsystem som innefattar t.ex. Apple Car Play som gör att du kan spegla din smartphones appar på bilens skärm. 

Innerutrymmena har vuxit en hel del. Framstolarna har blivit bättre med fler inställningsmöjligheter. Kanske inte branschens mest bekväma men med ett mycket gott stöd för de flesta kroppsformer. Baksätet ger ett fullgott utrymme för 2 vuxna eller tre barn. Dessutom går det att skjuta 18 cm för att öka lastutrymmet från 515 liter till 615 liter, tilta i flera vinklar och fälla 40/20/40 för ett ännu större lastutrymme på 1.655 liter. Praktiskt så det förslår.

Hur är den då att köra? Jag testade bilen både på motorväg och små krokiga vägar runt om i Uppland. Dock var det ingen snö men den omedelbara känslan jag fick var att detta var en mycket välbalanserad bil som förmodligen skulle fungera alldeles utmärkt på snöiga och isiga vintervägar.

Den kändes större än vad den egentligen är, vilket bidrog till en bekväm känsla på motorvägen. Dessutom var den förhållandevis tyst, trots att testbilen var utrustad med större och bredare 20” fälgarna på den sportiga GT R-line versionen.

Den 190 hk starka dieseln samarbetade alldeles utmärkt med Volkswagens nya sjuväxlade, DSG7, automatlåda. Växlingarna var mjuka och nästan omärkbara. I sportläget skedde nedväxlingarna snabbt och koncist, precis som man vill ha det när man vill köra mer aktivt. Fyrhjulsdriften är den femte generationen Haldex-koppling och kopplas in blixtsnabbt när systemet känner av en eventuell förlust av grepp. Via ett vred på mittkonsolen kan man välja mellan fyra inställningar (Onroad, Snow, Offroad och Offroad Individual).

Säkerhetsnivån är mycket hög med det mesta av det senaste i förarassistanssystem. Det handlar bl.a. om Front Assist som konstant övervakar trafiken framför bilen och som tillsamman med City Emergency Brake och Pedestrian Monitoring hjälper till att undvika eventuella olyckor. Den är även utrustad med Side Assist (döda vinkelvarning) och Rear Traffic Alert som varnar för korsande trafik när du kör ut från parkeringsfickor.

Nya VW Tiguan är en riktigt trevlig bekantskap som levererar mängder av teknisk utrustning, mycket goda utrymmen och trygga köregenskaper. Det är ingen sportig bil, trots att testbilen var utrustad med R-line paketet. Det är en riktigt bra familjebil som utan vidare gör sitt jobb året runt. Det finns fyra motorer att välja på. Två bensinmotorer på 180 respektive 220 hk. Två dieselmotorer på 190 (testbilen) respektive 240 hk.

Motorn i testbilen, TDI 190, är nog den som kommer att sälja bäst och det är också mitt val om jag skulle köpa en VW Tiguan. Med ett vridmoment på 400 nm vid 1.900 varv, 0-100 km/h på 7,9 sekunder och en snitt förbrukning på låga 5,7 l/100 km vid blandad körning, är detta en riktigt, riktigt bra bil. 

Priserna på nya Tiguan är följande:

2,0 TSI 180 hk bensin från 289.900 kr

2,0 TSI 220 hk bensin från 362.200 kr

2,0 TDI 190 hk diesel från 332.200 kr (Testbil)

2,0 TDI 240 hk diesel från 396.300 kr