Elbilar

Test: Nya Mercedes GLC är en Coupé!

Sommaren 2015 fick jag bekanta mig med efterföljaren till den kantiga GLK i det vackra och varma Alsace. Nya Mercedes GLC var en helt ny bil som byggde på samma bottenplatta som den prisade C-klassen. Förutom att

Publicerad

En av marknadens säkraste bilar och med en ovanligt bra körkänsla för en SUV. Mercedes fortsätter på spåret SUV-coupéer och lyckas bevisa att man lockar fler än "gubbar med hatt".

Sommaren 2015 fick jag bekanta mig med efterföljaren till den kantiga GLK i det vackra och varma Alsace. Nya Mercedes GLC var en helt ny bil som byggde på samma bottenplatta som den prisade C-klassen. Förutom att bilen hade blivit riktigt snygg, med mjukare linjer och en dynamisk front med en stor Mercedes stjärna, så hade den även fått en längre hjulbas och större yttermått. Genom att använda sig av nya material med högre hållfasthet, hade man dessutom fått ner vikten med hela 80 kg.

Jag fick testa två motorvarianter, 250d på 204 hk och 220d på 170 hk (notera den nya beteckningen), de bilar som man förmodade skulle bli volymbilarna på den svenska marknaden. Jag föll för den 170 hk starka 220d som levererade ett fullt tillräckligt bottendrag genom hela registret.

Ett år senare lanserar Mercedes den sportigare GLC Coupé. Samma bil som GLC men med en sluttande coupé liknande bakdel. Vi har sett konceptet tidigare hos BMW X6, som var först, följd av Mercedes GLE Coupé. Om det är snyggt, låter jag vara osagt. Den är inte speciellt praktisk. Bakåtsikten är relativt begränsad, men det har man löst med en riktigt bra backkamera.

Hur är den då att köra? Jag valde att testa 220d modellen. Mercedes egenutvecklade automatlåda med 9 växlar, är en dröm. Växlingarna sker fullständigt sömlöst och vid helt rätt tillfälle. Bilen är utrustad med Dynamic Select som ger föraren 5 olika program att välja mellan. De tillåter bl.a. sportig körning med en mer direkt respons på gaspådrag, snabbare nedväxlingar och en tajtare styrning.

Eller om man är lite mer ekonomisk så ställer man in den på ECO och förbrukningen går ned radikalt. Standardinställningen är COMFORT och då flyter man i det närmaste fram.

Jag testade bilen på de härliga vägarna i Uppland, vägar som inbjöd till sportig körning och med den ena hårnålskurvan efter den andra. Med SPORT+ läget inkopplat var GLC Coupé riktigt kul att köra. Även när jag provocerade bilen till gränser som vanliga bilister aldrig når, så var den välbalanserade och helt odramatisk att köra. Redan förra sommaren upplevde jag att GLC hade den bästa körkänsla jag upplevt i en SUV. GLC Coupé har definitivt ärvt den känslan.

Väljer man off-road paketet med AIR BODY CONTROL, får man ytterligare fem inställningar som fokuserar på körning i terräng. Man kan då höja markfrigången mellan 1,5 – 5,0 cm samtidigt som man kopplar in en friktionskontroll som motverkar att bilen glider på gräs eller i lera. Den hjälper även till om man t.ex. backar ner ett båtsläp för en ramp.

Med en vikt på 1.845 kg, större ytter- och innermått, en förbrukning vid blandad körning på låga 5,0 l/100 km och ett Co2 värde på 131g/km, har Mercedes verkligen lyckats med att producera en bil att räkna med. Förarmiljön är, precis som i C-Klass, komfortabel och inbjudande. Alla knappar och funktioner sitter på rätt plats och den 7” stora Infotainmentskärmen är tydlig, trots sin något föråldrade utformning i stil med en gammal iPad. 

Framsätena är bekvämare än konkurrenternas med inställningar i alla led inklusive sittdynans längd. Baksätesutrymmet väl tilltaget för tre vuxna men där huvudutrymmet är något snålt för mina 197 cm. Bagageutrymmet är 50 liter mindre än vanliga GLC och klarar 500 liter med baksätet uppfällt. Fäller man baksätet (40/20/40) så sväljer bilen 1.400 liter, vilket är 200 liter mindre än GLC.

Utrustningsnivån i grundmodellen innehåller mer än man kanske förväntar sig och bör tilltala de flesta. 468.900 kr får man betala för en GLC Coupé 220d SE Edition. Testbilen gick lös på 735.850 kr men då hade packat på den det mesta som går att få. Med nya GLC Coupé har Mercedes visat att man är den tillverkare man verkligen ska ha ögonen på. Vi vet redan vilket mottagande vanliga GLC fått av både kunder och press och inget talar för att nya Coupé-modellen ska vara sämre.

Den är också en av marknadens säkraste bilar med system för aktiv säkerhet som t.ex. bromsassistans, kollisionsvarnare, trötthetsvarnare och en s.k. aktiv motorhuv. Med Mercedes fina fyrhjulsdrift, 4MATIC, bör detta vara en bil som tilltalar oss svenskar i allra högsta grad. Och för er som av någon anledning inte redan visste det: Mercedes är inte längre en bil för ”gubbar med hatt”!