Kias minsta modell har varit en bästsäljare de senaste åren och nu är det dags för en helt ny Picanto som inte bara har en cool design utan är riktigt kul att köra.
Ärligt talat så var väl förra generationen ingen speciellt intressant bil för de som uppskattar design och komfort. Det var en liten enkel bil som fyllde de grundläggande behoven för kortare transporter. Den var trots allt välbyggd, billig i inköp och drift, något som tillräckligt många köpare uppskattade att det blev bästsäljaren i A-segmentet.
Den nya generationen, tredje i ordningen, har tagit ett stort steg framåt och blivit riktigt intressant. Med en ny och tuffare design, bättre utrustning och köregenskaper, har den alla förutsättningar att locka den yngre målgruppen som söker en sportig bil i den minsta klassen.
Nu är förvisso nya Kia Picanto inte utrustad med någon bländande prestanda, något som man lätt kan ledas till att tro när man först ser bilen, speciellt när den är utrustad med GT-line. Med en 1-liters trecylindrig motor på 67 hk och ett vridmoment på 96 Nm får man nog finna sig att omkörningar måste planeras i god tid. I stadstrafik är den dock riktigt pigg men i motorvägsfart så får man jobba med den 5-växlade lådan i uppförsbackar.
Men ingen lär nog köpa en Kia Picanto för prestandan utan mer för storleken och priset som är riktigt bra. Trots att nya Picanto är exakt lika lång som föregångaren (nästan 3,6 m) så har man lyckats öka på innerutrymmet en aning genom att hjulbasen är 15 mm längre. Låter kanske inte så mycket, men i en liten bil märks varje centimeter.
Exteriört är nya Kia Picanto GT-line en riktigt fräck bil. Den kraftfulla fronten med luftintagen framför framhjulen och de uppdragna Bi-Xenon strålkastarna och LED-signaturen, är riktigt cool. De röda inläggen som snyggt markerar sportighet, är genomgående från fronten till bakdelen där vi också hittar ett dubbelpipigt avgassystem. De snygga lättmetallfälgarna bidrar också starkt till sportigheten.
Interiört har man lyckats skapa en riktigt snygg förarmiljö en skön skinnklädd multifunktionsratt och tydliga instrument. Mitt i instrumentpanelen sitter en enkel LCD-skärm som innehåller ljudsystemet och färddator. Den kommer dock att bytas ut mot en ”trendig” infotainmentskärm i höst, vilket kommer att lyfta miljön ytterligare. Materialvalet håller riktigt hög klass för segmentet.
Det var inga problem för mina 197 cm att få plats i de sköna stolarna, men jag önskade att ratten även gick att justera i längsled och inte bara höjdled. Nu fick jag sitta med raka armar och det är rätt jobbigt i längden. Bakom normalstora finns det bra plats för två vuxna i baksätet. Bagageutrymmet är väl inte mycket att skryta med, men det är bland de största i klassen med sina 255 liter. Dessutom är baksätet fällbart 60/40 vilket ger ett för klassen riktigt bra lastutrymme på 1 010 liter.
Nya Kia Picanto väger endast 935 kg så de 67 hästkrafterna från den lilla trecylindriga 1-liters motorn behöver inte släpa på alltför mycket ”dödvikt”. 0-100 km/h klarar den på 14,3 sek och toppfarten är 161 km/h. Blandade förbrukningen är 4,2 l/100 km och CO2 utsläppet är 97 g/km.
Testbilen var en så kallad GT-line Launch Edition och kostar från riktigt låga 130 800 kr! Då får man bl.a. autobroms som fungerar upp till 80 km/h, AC, elinfällbara backspeglar, färddator, fjärrstyrt centrallås, fönsterhissar fram och bak, p-sensorer bak etc. Vi talar alltså om en riktigt välutrustad lite bil. Säkerheten har också ökat en hel del jämfört med föregångaren och hör till de bästa i klassen.
Priserna utan GT-line börjar på 116 900 kr. Vill man ha automatlåda så får man betala 131 900 kr, men då får man en 1,2 liters motor på ”hela” 84 hk och givetvis bättre prestanda.
Nya Kia Picanto GT-line med lilla motorn, var en riktigt trevlig bekantskap. Snygg och sportig för att vara en bil i minsta segmentet och med en interiör som håller hög klass. Körkänslan är välbalanserad och riktigt kul på krokiga vägar. Det enda som jag kunde anmärka på var att ratten inte gick att justera efter min längd, men å andra sidan så är ”grabbar” i min storlek knappast i målgruppen.
FOTO: Håkan Nilsson